دلار صدرنشین و طلای قعرنشین

اجاره: قیمت طلای جهانی امروز (دوشنبه) با تقویت ارزش دلار جهانی کم شد و مجموعه ای از داده های جدید این نگرانی را تقویت کرد که بانکهای مرکزی در سراسر جهان به افزایش نرخ ها برای مهار تورم ماندگار ادامه دهند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، بهای طلا بعد از صعود به بالاترین قیمت خود از ۱۵ فوریه در روز جمعه، تا ساعت ۶ و ۲۵ دقیقه بامداد به وقت شرقی با سه درصد کاهش به ۱۸۵۳ دلار و ۵۰ سنت رسید و قیمت طلای آمریکا نیز با ۰.۱۶ درصد کاهش به ۱۸۵۴ دلار و ۵۰ سنت رسید.
شاخص دلار بالاتر رفت و شمش را برای خریدارانی که سایر ارزها را در اختیار دارند مقرون به صرفه تر کرد.
داده ها نشان داد که بخش خدمات ایالات متحده در ماه فوریه با ثبت سفارش های جدید و اشتغال به بالاترین سطح بیش از یک سال اخیر رشد کرد که نشان میدهد رشد اقتصاد در سه ماهه اول ادامه دارد. مری دالی، رییس فدرال رزرو سانفرانسیسکو اظهار داشت: اگر داده های مربوط به تورم و بازار کار همچنان داغ تر از حد انتظار باشد، باید نرخ های بهره بالاتر رفته و بیش از آنچه سیاست گذاران فدرال رزرو در دسامبر پیش بینی کرده بودند، باقی بماند.
توماس بارکین، رییس فدرال رزرو ریچموند اظهار نمود که می تواند سناریویی را متصور شود که در آن بانک مرکزی نرخ بهره ایالات متحده را به محدوده ۵.۵ تا ۵.۷۵ درصد برساند. بازارهای پول انتظار دارند که نرخ هدف فدرال رزرو در ماه سپتامبر به ۵.۴۴۲ درصد برسد.
کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا نیز افزود که تورم در منطقه یورو در کوتاه مدت بالا خواهد ماند، بدین سبب افزایش ۵۰ واحدی نرخ بهره بانک مرکزی اروپا در اواخر این ماه بطور فزاینده ای قطعی است.
طبق گزارش رویترز، بااینکه طلا به عنوان محافظ در مقابل تورم در نظر گرفته می شود اما افزایش نرخ بهره برای کاهش فشار قیمت ها، هزینه فرصت نگهداری شمش های بدون بازده را بیشتر می کند.
در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره با ۰.۲ درصد کاهش به ۲۱.۲ دلار رسید، پلاتین ۰.۷ درصد کم شد و به ۹۷۰.۸۴ دلار رسید و پالادیوم با ۰.۶ درصد کاهش به ۱۴۴۳ دلار و ۶۵ سنت رسید.

منبع: