راه پر پیچ و خم تأمین مواد اولیه برای تولیدکنندگان

به گزارش اجاره، تأمین ارز مواد اولیه بخصوص در ماه های پایانی سال قبل مسیر پر پیچ و خمی طی کرد و در نهایت هم از ارز نیما به ارز حواله مرکز مبادله ارز و طلا تغییر کرد؛ حالا باید دید وضعیت تأمین امسال چطور پیش خواهد رفت.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، تأمین مواد اولیه همواره یکی از چالش های صنعت در کشور است. تولیدکنندگان می گویند در مقاطعی برای تأمین ارز مواد اولیه وارداتی خود گرفتار مشکل هستند و تأمین کنندگان داخلی بزرگ هم عموما قیمتها را با نرخ ارز می افزایند.
اما پارسال با نوسانات نرخ ارز این مشکل جدی تر هم شد و حتی در مقطعی تخصیص و تأمین ارز حدودا متوقف گردید. اواخر بهمن و اوایل اسفند چند تولیدکننده از مشکلات تأمین ارز مواد اولیه خبر دادند؛ به صورتی که فقط در آن زمان ارز فقط برای برخی مواد اولیه ضروری پرداخت می شد. البته در این موارد هم بخشی از تقاضا پرداخت می شود، نه همه نیاز تولیدکنندگان. از سوی دیگر ابهام در نوع ارز پرداختی به صنعت سبب شده بود بعضی از تأمین کنندگان، مواد اولیه را نفروشند یا با قیمتی بفروشند که امکان فعالیت در این وضعیت وجود نداشته باشد.
اما در نهایت از دوم اسفند ماه مرکز مبادله ارز و طلای ایران بر مبنای مصوبه شورای پول و اعتبار فعالیت رسمی خویش را در حوزه معاملات ارزی (اسکناس و حواله) شروع کرد. در اولین مرحله تالار ارز خدماتی و تالار حواله در آن گشایش شد. با راه اندازی این مرکز اعلام گردید که منابع لازم ارزی از محل صادرات شرکتهای صنایع پتروشیمی، مس، معادن، فولاد، پالایش نفت، قیر و سایر صادرکنندگان در تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلای ایران تأمین و جهت فروش به واردکنندگان عرضه می شود.
نرخ معاملات ارزی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در دو تالار نقد و حواله ارز بر اساس منابع و مصارف ارزی کشور و بر مبنای متغیرهای بنیادی اقتصادی کشف و مبنای معاملات فیمابین قرار می گیرد. اما تأمین ارز بابت واردات دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی همچنان با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بر بستر سامانه نیما کماکان ادامه خواهد یافت.
در اطلاعاتی که از این مرکز منتشر گردید صحبتی از مواد اولیه تولید نشده بود، اما گمانه زنی تولیدکنندگان این بود که احیانا باید ارز مورد نیاز خویش را از تالار دوم، یعنی تالار حواله ارزی مرکز مبادله ارز و طلا تأمین کنند و در نهایت هم محمد مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت، این مورد را تایید نمود. نرخ ارز نیما هم از دیماه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده و نرخ ارز در مرکز مبادله روزانه تعیین می شود که تابحال بالای ۳۶ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.
ازاین رو نرخ ارز حواله حداقل ۸۰۰۰ تومان از ارز نیما بالاتر است، اما برادران در نشست خبری پایان سال خود در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با افزایش قیمت کالاهای در سال ۱۴۰۲ گفت که نمی توان گفت همه کالاها افزایش قیمت خواهند داشت، چون کل مواد اولیه همه کالاها وارداتی نیست. ازاین رو باید دید وضعیت قیمتها امسال چگونه خواهد بود و آیا تأمین ارز واحدهای تولید تسهیل می شود یا خیر.