تورم ایران ۵۰ ساله است

به گزارش اجاره، معاون وزیر اقتصاد با اعلان اینکه طی ۵۰ ساله اخیر وضعیت تورمی نامناسبی داشتیم، اظهار داشت: طی سالهای قبل سیاست های حوزه تولید به خوبی اجرا نشده است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، هادی قوامی در مصاحبه رادیویی گفت: متوسط رشد اقتصادی در دهه ۱۴۰۰ نزدیک صفر بوده و پس نشان میدهد سیاست های حوزه تولید به خوبی اجرا نشده است.
معاون امور حقوقی و مجلس وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلان اینکه اقدامات لازم در حوزه تولید اجرائی نشده است، افزود: جبران استهلاک سرمایه های موجود نیز صورت نگرفته است که نشان میدهد سرمایه گذاری به قدری پایین است که بر تولید هم تأثیر می گذارد.
قوامی اضافه کرد: متوسط تورم بلندمدت که نزدیک ۲۰ درصد بود، وارد ۴۰ درصد شده است و رهبری هم با اشاره به مهار تورم به نکته ای مهم توجه دارند.
وی در ادامه اظهار داشت: یک الگوی فکری بر سیاست های اقتصادی وارد است که باید تلاش شود سهم بخش های تعاونی و خصوصی افزوده شود.
قوامی با بیان این که طی ۵۰ ساله اخیر وضعیت تورمی نامناسبی داشتیم، گفت: این لطمه وجود دارد و بدین جهت چرخه تجارت و تولید باید در خدمت یکدیگر باشند تا تورم کنترل شود.
وی بر لزوم حداقلی شدن نقش واسطه ها و دلال ها اصرار کرد و اضافه کرد: باید رویه ای پیش گرفته شود تا به تولیدکننده و مصرف کننده فشار وارد نشود و به شکلی نباشد که بهای تمام شده حتی جبران هزینه های تولیدکننده در زمینه کشاورزی، خدمات و صنعت را نکند.
معاون امور حقوقی و مجلس وزیر امور اقتصادی و دارایی معتقد می باشد که به سبب ضعف حلقه های توزیع واسطه گرها و دلالان بر کار حاکم خواهند شد. در صورتیکه بندهای قانونی بر توسعه بازارهای اقتصادی حاکم است و باید برای ارتقای کیفیت و بالابردن درجه ساخت داخل تلاش شود.
وی تاکید کرد: مونتاژ کاری با قطعات خارجی همچون کره، به عمق تولید داخلی کمک نکرده است و پس باید درجه ساخت داخل را در امتداد تجاری سازی و افزایش راندمان فزونی داد.