یک کارشناس اقتصادی: افزایش قاچاق مانع تحقق شعار سال خواهد شد

به گزارش اجاره، یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از عملکرد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: بااینکه وجود پدیده قاچاق به اشتغال و تولید لطمه می زند؛ اما بیشترین تأثیر منفی را بر بازار ارز می گذارد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، قاچاق کالا یکی از مسائل مهم اقتصاد ایران در سالهای گذشته بوده است؛ متأسفانه با اعمال تحریم های ظالمانه ضد کشورمان، تأمین منابع ارزی لازم برای واردات همه کالاهای موردنیاز مردم با چالش روبرو شده و در این راه به علت پیشگیری از خروج ارز و همینطور پشتیبانی از تولید داخلی، دولت تصمیم گرفت واردات بعضی از کالاهای خارجی که امکان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد ممنوع شود.
اما به علت سود بسیار زیاد واردات و فروش کالاهای قاچاق، روند رشد این پدیده مخرب اقتصادی به میزان لازم کاهش نیافته و حتی باعث نابودی کسب و کار خیلی از تولیدکنندگان کالا در بازارهای مختلف همچون پوشاک، نساجی و… شده است. در این بین بررسی عملکرد نهادهای متولی برخورد و مبارزه با قاچاق کالا و ارز اهمیت بسیاری دارد.
برخی از کارشناسان معتقدند که کنترل میزان قاچاق کالا یکی از مهم ترین راهکار ها برای رونق تولید بوده و می تواند نقش مستقیمی در تحقق شعار مهار تورم و رشد تولید داشته باشد.
قاچاق پدیده قابل توجه در اقتصاد ایران
در همین رابطه، میثم مهرپور کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، پیرامون مبارزه با قاچاق کالا در جهت تحقق شعار سال اظهار داشت: به طورکلی باآنکه قاچاق در اقتصاد کشور رفته رفته به پدیده باسابقه ای تبدیل گشته است، اما حدود ۲ دهه است که به مساله قابل توجه تبدیل گشته است.
وی ضمن اشاره به این که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اوایل دهه ۸۰ شمسی تشکیل شد، اضافه کرد: پیش از آن هیچ ستاد سازمان یافته ای برای مبارزه با پدیده قاچاق در کشور وجود نداشت. این مورد نشان دهنده آن است که مبحث قاچاق در کشور در دهه ۶۰ و ۷۰ شمسی اگر هم وجود داشت؛ اما مساله جدی و اولویت داری نبود.
مهرپور با اشاره به اینکه پدیده قاچاق طی ۲ دهه گذشته به صورت رسمی و جدی در اقتصاد شکل گرفته است، اظهار داشت: در مبحث قاچاق چند نکته آزاردهنده وجود دارد که اهمیت این مساله را روشن می کند. نکته اول اینست که محل تأمین مالی کالاهایی که از راه قاچاق وارد کشور می شوند در واقع محل پول شویی خیلی از اقدامات نادرست و خلاف مقررات کشور است.
افزایش قاچاق کالا اثر منفی بر بازار ارز و معیشت مردم دارد
وی اضافه کرد: کالاهایی که به صورت قاچاق وارد کشور می شوند در یک دهه اخیر افزایش پیدا کرده و به رقم قابل توجه حداقل ۱۲ تا ۲۰ میلیارد دلاری در سال رسیده است. کالاهای قاچاقی که با این حجم وارد کشور می شود طبیعتاً تأمین مالی آن از منابع رسمی ارز صورت نمی پذیرد؛ ازاین رو سالانه میلیاردها دلار به علت ورود کالای قاچاق، ارز از کشور خارج می شود.
این کارشناس اقتصادی در ادامه عنوان کرد: ازآنجایی که منبع تأمین کننده ارز برای کالاهای قاچاق شفاف و قانونی نیست؛ ازاین رو این مساله بحران ارزی برای کشور بوجود آورده است. بخش قابل توجهی از تقاضا در بازار غیررسمی برای ارز وجود دارد؛ این تقاضا نقش زیادی در نوسانات نرخ ارز و معیشت مردم داشته و بیشتر آن برای واردات کالاهای ممنوعه و قاچاق استفاده می شود.
مهرپور ضمن اشاره به تبعات افزایش میزان قاچاق اظهار داشت: باآنکه وجود پدیده قاچاق به اشتغال و تولید صدمه می زند؛ اما بیشترین تاثیر منفی را بر بازار ارز می گذارد که این مساله تبعات زیادی برای دیگر بخش های اقتصاد کشور ایجاد می ‎کند.
وی افزود: قاچاق کالا به طور عمده به صورت کالای نهایی بوده و بنابراین صدمه فراوانی به تولید داخلی وارد می نماید. به صورتی که کالای قاچاق در واقع جایگزین محصولی که در کشور در تولید می شود خواهد شد. برای مثال وقتی پوشاک قاچاق وارد کشور می شود جایگزین پوشاک تولید داخل خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: قاچاق به علت واردات بی ضابطه و بی برنامه، برنامه ریزی تولیدکنندگان داخلی را برهم می زند. یعنی وقتی یک کفش به کشور قاچاق می شود جایگزین کفش تولیدشده در یک کارگاه داخلی خواهد شد؛ اما مساله فقط این نیست؛ بلکه کالای قاچاق به مرور عملاً سبب از میدان به درشدن تولیدکنندگان داخلی می شود.
ضرورت پوست اندازی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز
وی با انتقاد از عملکرد دستگاه مسئول در زمینه مبارزه با قاچاق اظهار داشت: فلسفه تشکیل سازوکاری تحت عنوان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، موقتی بودن آن است؛ یعنی یک ضعف، ایراد یا ضرورتی را در یک مساله می بینند و برای آن یک ستادی را می سازند سپس پس از رفع مشکل و پایان دادن به مساله، ستاد بوجود آمده جمع خواهد شد.
مهرپور در ادامه اضافه کرد: ازآنجایی که بیشتر از ۲ دهه است که ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تأسیس شده است متأسفانه این ستاد نه تنها روند روبه رشد قاچاق را کنترل نکرده است؛ بلکه هر سال شرایط بدتری برای اقتصاد کشور بوجود آورده است. حل این مساله نیازمند یک پوست اندازی و تحول جدی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.

منبع: