صندوق توسعه ملی و تأمین مالی بین المللی از راه اعتبار خریدار

به گزارش اجاره، عضو هیات عامل و معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی اظهار داشت: فعالیت صندوق در زمینه تأمین مالی بین المللی از راه اعتبار خریدار است.

به گزارش اجاره به نقل از صندوق توسعه ملی، حسین عیوضلو، عضو هیأت عامل و معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی، ضمن اشاره به فعالیت صندوق در زمینه تأمین مالی بین المللی از راه اعتبار خریدار، اظهار داشت: در این روش به اعتبار خریدار خارجی، وجوهی را نزد بانکهای داخلی سپرده گذاری می نماییم و بانک داخلی با بانک خارجی ارتباط کارگزاری برقرار می کند.
وی اضافه کرد: تیم جدید هیأت عامل صندوق توسعه ملی طی دو سال قبل به دنبال سرمایه گذاری داخلی با حفظ ارزش به تعبیری «ریال مانا» است به صورتی که ارزش ارز شاخص سازی شود و در تبدیل به ریال، بهای خویش را از دست ندهد.
عضو هیأت عامل و معاون سرمایه گذاری خارجی صندوق توسعه ملی، خاطرنشان کرد: در حوزه سرمایه گذاری خارجی هم در ابعاد مختلف قوانین و مقررات لازم و مجوزهای لازم برای ورود به حوزهُ سرمایه گذاری خارجی را هم داریم و به صورت ارتباط با صندوقهای ثروت ملی دنیا شامل اکو و …این امر را دنبال می نماییم.
عیوضلو ضمن اشاره به فعالیت صندوق در زمینه تأمین مالی بین المللی از راه اعتبار خریدار، افزود: در این روش به اعتبار خریدار خارجی، وجوهی را نزد بانکهای داخلی سپرده گذاری می نماییم و بانک داخلی با بانک خارجی ارتباط کارگزاری برقرار می کند.
وی در ادامه به کنفرانس کشورهای غرب آفریقا که چندی قبل در تهران برگزار شده بود اشاره نمود و خاطرنشان کرد: در این کنفرانس تعاملات مناسبی بین صندوق توسعه ملی با کشورهای آفریقایی به وجود آمد که در پایلوت اول همکاری خویش را با کشور ساحل عاج آغاز کردیم.
بازگشایی دفتر صنعت، معدن و تجارت ایران در ساحل عاج
در ادامه اوتارا تاماکولو، سفیر ساحل عاج ضمن اشاره به رابطه خوب ۴۵ ساله ایران و ساحل عاج، اظهار داشت: روابط اقتصادی ایران و ساحل عاج مناسب بوده و مبادلات اقتصادی دو کشور می تواند افزایش یابد که خوشبختانه ایران در نظر دارد یک دفتر تجاری تحت نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در ساحل عاج بازگشایی کند که موقعیت مناسبی برای ایجاد ارتباط با سایر کشورهای آفریقایی بوجود می آورد.
تاماکولو رشد اقتصادی اغلب کشورهای آفریقایی را بیشتر از ۵ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: کشورهای آفریقایی زمینه مناسبی در قسمت های کشاورزی و مواد معدنی دارند که میتوان روی آنها سرمایه گذرای کرد؛ همینطور در زمینه حمل و نقل، خودرو و ساخت و ساز هم زیرساخت های مناسبی فراهم گشته است.
دارایی های رو به رشد
وحید محمودی، مشاور رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در ادامه عنوان کرد: به قول دیگو لوپز، مدیرعامل مؤسسه GSWF دارایی های تحت مدیریت صندوق های ثروت ملی جهان روند رو به رشد دارند به طوری این رقم از ۳.۷ تریلیون دلار در سال ۲۰۰۸ میلادی به ۱۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است و این امر نشان داده است صندوق ها جایگاه ویژه ای در اقتصاد کشورها دارند و هر یک مأموریت خاص خویش را ایفا می کند.
وی ضمن اشاره به تنوع سبد سرمایه گذاری های صندوق ثروت ملی، افزود: همینطور تفاوت هایی در سبد پرتفوی هریک از صندوق های ثروت ملی بر مبنای استراتژی و اهداف آنها وجود دارد.
مشاور رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با اشاره به اینکه ۱۸ هزار نفر به صورت مستقیم در صندوق های زیر پوشش جهان فعالیت می نمایند، اضافه کرد: طبق اظهارات لوپز، صندوق توسعه ملی ایران هم گامهای خوبی در زمینه حکمرانی، پایداری و مقاومت برداشته است.

منبع: