معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد تولید ۱۷۵ میلیون اصله نهال امسال

به گزارش اجاره، مازندران معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از افزایش تولید نهال نهالستان ها به ۱۷۵ میلیون اصله امسال اطلاع داد و اظهار داشت: در جهت طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، تولید نهال به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته است و امسال به ۲۵۰ میلیون اصله دست خواهیم یافت.

تقی شعبانیان در نشست علمی «چالش ها و فرصت ها در کاشت یک میلیارد نهال» که در سالن کنفرانس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، اضافه کرد: رئیس جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی پیگیر اجرای این طرح هستند، هم اکنون ۱۲۶ نهالستان کاشت نهال های جنگلی با ظرفیت ۲ هزار و ۸۶۱ هکتار در کشور داریم، بخشی از این فضاها تخریب شده بودند که در یک سال قبل و در جهت اجرای طرح یک میلیارد درخت احیاء شدند.

وی میانگین سرانه فضای سبز جنگلی به ازای هر فرد را ۶ تا ۷ مترمربع عنوان نمود و افزود: اهداف اجرای این طرح در چهار بخش پیشگیری از گسترش بیابان ها و ریزگردها، زراعت چوب، احیاء و غنی سازی جنگل های طبیعی و افزایش سرانه فضای سبز پیرامون شهرها تعریف شده است که با اجرای آن، سرانه فضای سبز هر فرد به ۱۵ مترمربع افزایش خواهد یافت.

سازمان جنگلها حیاط خلوت سایر دستگاه ها

استاد دانشگاه تربیت مدرس هم در رابطه با لزوم اجرای این طرح اظهار داشت: این طرح فرصت و چالشی توامان برای سازمان است، دستگاههای متولی منابع طبیعی باید با نگاه تخصصی بیشتری به این مقوله و مطالبات سازمان بخصوص در بحث حفاظت، نیروی انسانی، توسعه و مانند آن بپردازند.

امید اسماعیل زاده با بیان اینکه مردم نسبت به عملکرد مسؤلان در محافظت از عرصه های طبیعی ناامید هستند، اظهار نمود: تا حفاظت انجام نشود توسعه امکان پذیر نیست، این طرح به نهضتی هوشمندانه، مردمی و فرا وزارت خانه ای تبدیل گشته و برای برخورداری از مشارکت مردمی از خودمان بپرسیم کدام مردم؟ در حالیکه مردم از عملکرد ما به علت بدتعهدی ناراضی هستند و سازمان جنگلها حیاط خلوتی برای سازمان های دیگر بوده است، ابتدا باید اعتماد مردم به ما با انجام اقدامات لازم درمورد حفاظت و حضور مسؤلان در صحنه جلب شود.

۲۰۰ گونه سوزنی برگ با قابلیت تولید چوب

رییس موسسه تحقیقات جنگلها و منابع طبیعی نوشهر هم مدیریت جنگل های شمال در گذشته را پلیس مآبانه دانست و اظهار داشت: نزدیک به ۵۰۰ گونه سوزنی برگ داریم که دستکم ۲۰۰ گونه آن قابلیت تولید چوب دارند، اما گونه هایی کاشت می شوند که این توانایی را ندارند.

حبیب زارع اضافه کرد: جنگل طبیعی را نابود کردیم و سرو کاشتیم. عملا تنوع زیستی را از بین می بریم و شرایط را برای رقابت درون گونه ای ایجاد می کنیم؛ اگر قرار بر احیاء است در شمال ایران تنها حفاظت باید صورت گیرد و در جنگل های شمال جنگل کاری نکنیم، درصورتیکه هدف ایجاد فضای سبز باشد بهتر است در قسمت تنک، جنگل کاری برای تأمین چوب صورت گیرد.