۱۸ و هفت دهم میلیارد صادرات غیرنفتی در ۵ ماه

به گزارش اجاره، رییس کل گمرک اظهار داشت: تا ۲۵ مرداد حدود ۱۸.۷ میلیارد دلار صادرات داشته ایم که از نظر ارزش کاهش ۸ درصدی داشته که عمده دلیل کاهش نیز ناشی از کاهش قیمت جهانی فرآورده های پتروشیمی است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، محمد رضوانی فر امروز در ششمین نشست دوره دهم هیأت نمایندگان اتاق تجاری صنایع معادن و کشاورزی اتاق تهران، اظهار داشت: سال ۱۴۰۱ حقوق ورودی کالاها حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان بود که وصول شد، حقوق ورودی خودرو در سال قبل ۱۳۶ میلیارد تومان و حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار بیش از هزار میلیارد تومان بود همین طور حقوق ورودی بیست ردیف دیگر درآمدی گمرک ۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود که بر این اساس جمعاً از این ردیف ها ۶۴ هزار میلیارد تومان به حساب خزانه واریز شد همزمان با آن نیز ۱۸، ۶۰۰ میلیارد تومان سال قبل تخفیف یا معافیت های گمرکی داده شد.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: گمرک در واردات مالیات ارزش افزوده را نیز وصول می کند که ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد این بخش در سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ به ۹۴ هزار میلیارد تومان رسید که بر این اساس این بخش از درآمد ۶.۵ برابر شد. جمع واریز گمرک به خزانه در سال ۱۴۰۱ جمعاً ۱۵۸ هزار میلیارد تومان بوده است و بدین سان گمرک سومین منبع درآمدی کشور پس از نفت و مالیات بوده است.
وی گفت: سال قبل با وجود تحقق درآمد ۱۵۸ هزار میلیارد تومانی گمرک در بودجه به سبب کاهش نرخ هایی که در حقوق ورودی صورت گرفت و معافیت ها و تخفیف هایی که داده شده حداقل ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز درآمد از دست رفته در گمرک داشتیم.
وصول ۲۰ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی طی ۵ ماه
رضوانی فر بیان داشت: تا ۲۵ مرداد امسال مجدداً ۲۰ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی کالا وصول کرده ایم و حدود ۱۲۸ میلیارد تومان حقوق ورودی گمرک وصول شد و از تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار نیز ۲۵۲ میلیارد تومان حقوق گمرکی وصول شد و از ۲۰ ردیف درآمدی نیز ۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان حقوق گمرکی وصول شد و پس جمع واریز به خزانه در ۵ ماهه امسال یعنی تا ۲۵ مرداد امسال جمعاً ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است و حدود ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هم تخفیف و معافیت ها بوده است.
وی گفت: جمع واریزی به خزانه که در کل سال قبل ۱۸۸ هزار میلیارد تومان در ۵ ماهه اول سال ۶۱ هزار میلیارد تومان است که نسبت به ۵ ماهه سال قبل درآمدهای گمرکی ۸۷ درصد رشد داشته است و این در حالی است که برمبنای احکام مختلف قانون بودجه ۱۴۰۲ تخفیفات و یا عوارض جدیدی وضع شده است بطوری که در بند و تبصره ۷ حقوق گمرکی کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه از ۴ به یک کم شده است.
رضوانی فر بیان داشت: در بخش دارویی کشور در قانون بودجه ۱۴۰۲ در واردات ماشین آلات و مواد اولیه حقوق گمرکی از ۴ به یک شده و سود تجاری ها ۲ درصد مانده و در مواردی صفر شده است و ارزش افزوده دارو و مواد اولیه و تجهیزات پزشکی صفر درصد شده و برآورد می شود باتوجه به این مسائل ۶۰ هزار میلیارد تومان از این بخش درآمد از دست رفته خواهیم داشت.
رضوانی فر در ادامه بیان داشت: سال ۱۴۰۱ حدود ۵۳ میلیارد دلار صادرات داشتیم که نسبت به سال قبل رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل داشته است همین طور در سال قبل حدود ۶۰ میلیارد دلار واردات داشتیم که نسبت به سال پیش از خود ۱۲.۵ میلیارد دلار رشد داشتیم آمار ترانزیت ما در سال قبل به حدود ۱۳ میلیون تن رسیده است که این عدد برای برنامه هفتم ۳۰ میلیون پیش بینی شده است. جمع تجارت خارجی کشور سال قبل به ۱۱۳ میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل رشد ۱۱ درصدی دارد و متوسط ارزش هر تن کالای صادراتی به ۴۳۶ دلار در سال ۱۴۰۱ رسیده است که بیشتر به تغییر قیمت های جهانی به خصوص پتروشیمی بر می گردد.
وی اضافه کرد: حدود ۲۳ میلیارد دلار از صادرات ۵۳ میلیارد دلاری ما فرآورده های پتروشیمی است که برمبنای کد اچ اس شامل قیر، روغن خودرو و گاز طبیعی می شود و بزرگترین مقاصد صادراتی ما پنج کشور است که دراین زمینه محدود هستیم و مطابق با استعدادهای ما نیست.
رئیس گمرک ایران بیان داشت: متوسط ارزش هر تن کالای وارداتی ما در سال قبل به ۱۶۰۰ دلار رسید که نسبت به سال قبل ۲۵ درصد رشد داشت و حدود ۲۲ درصد واردات ما کالاهای اساسی بوده است.
رضوانی فر بیان داشت: جمع رویه واردات مسافری و تجاری گوشی تلفن همراه بیش از ۳ میلیارد دلار بوده که ۵ درصد از ارزش کل واردات کشور است.
۱۸.۷ میلیارد صادرات غیرنفتی در ۵ ماه
وی بیان داشت: در ۵ ماهه امسال یعنی تا ۲۵ مرداد حدود ۱۸.۷ میلیارد دلار صادرات داشته ایم که از نظر ارزش کاهش ۸ درصدی داشته که عمده دلیل کاهش نیز ناشی از کاهش قیمت جهانی فرآورده های پتروشیمی است.
۲۳.۴ میلیارد دلار واردات داشتیم
رضوانی فر اضافه کرد: درباب واردات در ۵ ماهه امسال حدود ۲۳.۴ میلیارد دلار واردات داشتیم که در این بخش ۸.۷ درصد افزایش داشته ایم و ترانزیت نیز به ۵.۵ میلیون تن رسیده که ۲.۷ درصد افزایش نسبت به زمان مشابه سال قبل داشتیم.
وی گفت: در ۴ ماهه امسال بیشترین مبادلات تجاری ما به لحاظ ارزش در استان هرمزگان است که حدود ۶ میلیون تن کالا از این استان تجارت شده است و از گمرکات استان تهران نیز ۷ میلیارد دلار کالا صادر و وارد شده است.
رضوانی فر گفت: در کشور حدود ۱۵۶ گمرک وجود دارد که حدود ۶۰ درصد تجارت خارجی کشور مربوط به ۷ گمرک کشور است.
واردات ۱۴۹ هزار موبایل از رویه مسافری
رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: در ۵ ماهه امسال حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار گوشی تلفن همراه بوسیله رویه تجاری و همین طور حدود ۱۴۹ هزار دستگاه در رویه مسافری وارد کشور شده است.
وی بیان داشت: یکی از ظرفیتهای خوب در مصوبات هیأت دولت در آذرماه سال قبل آزاد شدن واردات شمش طلای استاندارد بدون ثبت سفارش با رویه تجار و رویه مسافری بود که فقط با رویه مسافری حدود ۸۷۸ و به رویه مسافری بیش از سه هزار کیلو طلا وارد کشور شده و عمدتا از مرز باشماق وارد کشور می شود.
وی اضافه کرد: ما با حجم گسترده ای از بخشنامه ها در گمرک مواجه هستیم و فقط سال قبل ۳۱۹ بخشنامه مؤثر داشتیم که یا یک محدودیت به وجود آورده است یا یک محدودیت را برداشته است که ۲۰۷ مورد در عرصه صادرات و ۱۱۲ مورد آن نیز حوزه واردات بوده است پس تمرکز ما امسال محدود کردن این بخشنامه ها است که البته با مصوبه اردیبهشت ماه دولت دستگاه باید بخشنامه ها را در سامانه مربوطه و در معاونت حقوق بارگذاری کنند و بعد از آن اجازه ابلاغ خواهند داشت. معاون وزیر اقتصاد گفت: ۶۲ هزارتن برنج خارجی در گمرک وجود دارد که به سبب قانون ممنوعیت وارد برنج در فصل برداشت برنج ایرانی و پشتیبانی از تولید داخلی از اول مرداد تا آخر آبان امکان ترخیص آن وجود ندارد. وی اظهار داشت: ۱۵ درصد از تولید کنندگان به ویژه تولید کنندگان خوش نام که در راه قرمز قرار دادشتند به مسیر زرد یا سبز رفتند.

منبع: