گزارش اجاره؛ افغانستانی ها رتبه اول سرمایه گذاری در ایران

به گزارش اجاره، طبق آمار انجمن سرمایه گذاری ایران، در شش ماه اول سالجاری ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور صورت گرفته که مهاجران افغانستانی از لحاظ تعداد سرمایه گذاری در رده نخست هستند.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، در هفته های اخیر، بحث ورود اتباع افغانستانی به داخل ایران و پخش کلیپ هایی در اینباره در فضای مجازی باعث شد تا برخی رسانه ها به این مساله واکنش نشان دهند و اعلام کنند ورود این حجم از مهاجران افغانستانی روی اقتصاد ایران و حتی معیشت مردم تاثیر گذار خواهد بود. رسانه های معاند هم از خطرات ورود اتباع افغانستان سخن گفته و از انفعال دولت ایران انتقاد کردند.
بحث ورود قانونی یا غیرقانونی اتباع افغانستانی به ایران موضوعی است که باید وزارت کشور آنرا بررسی کند اما نکته اینجاست که حضور اتباع افغانستانی در ایران فرصت هایی را هم برای اقتصاد ایران فراهم نموده است.
یکی از مهم ترین فرصت هایی که افغانستانی ها برای اقتصاد ایران فراهم نموده اند و رسانه ها به آن نپرداخته اند فرصت سرمایه گذاری آنان در ایران است.
علی فکری، رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران هفته گذشته در مصاحبه با یکی از رسانه ها در رابطه با آخرین آمار سرمایه گذاری خارجی ها در ایران اظهار داشت: «خوشبختانه نسبت به سال قبل صدور مجوزهای جذب سرمایه گذاری افزایش داشته است ولی نسبت به جذب سرمایه گذاری در منطقه بخصوص حاشیه خلیج فارس و ترکیه عقب هستیم، هدف گذاری سرمایه گذاری خارجی ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار است اما میزانی که مجوز برای آن تا به امروز صادر گردیده است مبلغ ۳ تا ۴ میلیارد دلار بوده است.»
به گفته فکری، در ۶ ماه اول سال ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی انجام شده است و بیشترین کسانی که سرمایه گذاری خارجی در ایران از لحاظ تعداد داشته اند اتباع افغانستانی هستند.
نکته مثبت سرمایه گذاری افغانستانی ها چیست؟
همانطور که گفته شد اتباع افغانستانی از لحاظ تعداد بالاترین سرمایه گذاری را در ایران داشته اند و این سرمایه گذاری مبالغی بین ۳۰۰ هزار دلار تا ۵ میلیون دلار است، اگر مبنای دلار را ۵۰ هزار تومان محاسبه نماییم سرمایه گذاری افغانستانی ها در ایران بین ۹ میلیارد تومان تا ۲۵۰ میلیارد تومان بوده به صورتی که با این میزان پول میتوان کارگاه ها و صنایع کوچک را با بازدهی بالا و هزینه کم راه اندازی نمود.
ارزآوری به صورت غیر قابل رصد از دستاوردهای سرمایه گذاری افغانستانی ها داخل ایران است و چون مبالغ کوچک با تعداد بالا هستند می تواند مؤثر واقع شده و به کمک منابع ارزی ایران بیاید.

همانطور که گفته شد در ۶ ماه گذشته حجم کل سرمایه گذاری خارجی در ایران ۲ میلیارد دلار بوده که با سیاست های تشویقی میتوان آنرا به بیشتر از ۵ میلیارد دلار برساند. ایران به علت شرایط اقتصادی بهتر نسبت به افغانستان برای مهاجران و تاجران افغانستانی جذابیت داشته و میتوان با افزایش جذابیت های رقابتی و فراهم کردن بازار فروش محصولات برای شرکتهای افغانستانی موجود در ایران حجم این سرمایه گذاری را بشدت بالا برد و این توان وجود دارد که مهاجران و فعالان اقتصادی افغانستان بتوانند بیشتر از ۳ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کنند.
نکته مثبت سرمایه گذاری افغانستانی ها فاصله کوتاه از مجوز تا اجرا است، اصطلاحی در علم اقتصاد در خصوص این که پول ترسو است وجود دارد و به طور عمده سرمایه گذاران اروپایی و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه طبق تاثیر رسانه ها از سرمایه گذاری در ایران هراس دارند که باید با شفاف سازی رسانه ای و علمی در این باره این هراس برطرف شود. به همین علت فاصله مجوز تا اجرا برای سرمایه گذاران عرب حاشیه خلیج فارس و سرمایه گذاران ترک و سرمایه گذاران اروپایی وجود دارد. اما این فاصله در رابطه با سرمایه گذاران افغانستانی وجود ندارد چونکه به دلیل حجم بالای مهاجران افغانستانی در ایران، این مهاجران به دقت و جزئیات بازار ایران را شناخته و می توانند آنرا تحلیل و بررسی کنند.
نکته مهم دیگر که مهاجران افغانستانی را برای سرمایه گذاری در ایران ترغیب می کند زبان فارسی بوده که مابین دو کشور مشترک است و این مهم می تواند دسترسی بدون واسطه سرمایه گذاران افغانستانی را به دنبال داشته باشد.
جنس سرمایه گذاری چین و روسیه با افغانستان متفاوت است
بعد از افغانستان، کشور چین با پروژه های بزرگ به میزان ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار سرمایه گزاری نموده است و پس از چین هم کشور عراق در سرمایه گذاری خارجی در ایران ورود کرده است، اما سال قبل روسیه با سرمایه گذاری به میزان ۲.۷ میلیارد دلار در رتبه اول سرمایه گذاری در ایران قرار گرفت و سرمایه گذاران این کشور در طرح های نفتی در استان ایلام سرمایه گزاری نموده اند.
سرمایه گذاری چینی ها هم در مراکز لجستیک، برای ترانزیت و محصولات معدنی است، همانگونه که گفته شد سرمایه گذاران کشور چین به سرمایه گذاری با مبالغ بالا و سودهای بالاتر می اندیشند و معمولا سرمایه گذاری آنان مبالغی تا ۷۰ میلیون دلار است، البته این حجم از سرمایه گذاری برای شرکتهای ایرانی خصوصی سنگین بوده و اگر تعداد سرمایه گذاران چینی هم افزایش یابد می تواند دستاوردهای خوبی برای کشور داشته باشد و از سویی دیگر به نوسازی دستگاههای صنعتی ایران در معادن و ترانزیت کمک شایانی کند.
طبق گفته معاون سرمایه گذاری وزیر اقتصاد، «چینی ها از آغاز دولت سیزدهم تا کنون در ۲۵ طرح سرمایه گزاری نموده اند که ۲۱ طرح صنعت، دو طرح معدن، یک طرح خدماتی و یک طرح کشاورزی بوده است.»
طبق بررسی ها ارزهای وارد شده یا به صورت نقدی یا به صورت انتقال صرافی صورت می گیرد و می تواند منابع ارزی را بدون موانعی مانند FATF داخل کشور کند، علاوه بر ارز وارد شده در کشور، دانش و تکنولوژی روز دنیا و دستگاههای مورد نیاز هم به کشور وارد می شود، البته ترجیح سرمایه گذاران خارجی اینست که با دستگاه ها و تکنولوژی موجود در ایران فعالیت کنند و اگر آن تکنولوژی وجود نداشته باشد، دستگاه مورد نیاز را وارد کشور می کنند. بدین سان به علت سهولت واردات دستگاه ها از کشورهایی مانند افغانستان سرمایه گذاری افغانستانی هم می تواند ارزش افزوده برای کشور ایران داشته باشد.

منبع: