رتبه نخست صادرات لبنیات اروپا در جهان و ایران در آسیا

اجاره: به گزارش اجاره، اروپا با ۳۳.۸میلیون تن و ۴۰.۳درصد از سهم صادرات جهانی نخستین صادرکننده لبنیات است و پیشبینی می شود ایران با ۱۶.۵درصد افزایش صادرات نسبت به ۲۰۲۲ به نخستین صادرکننده لبنیات در آسیا تبدیل گردد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، بر مبنای سیاستگذاری های انجام شده مقرر است امنیت غذایی در ایران به حدود ۹۵ درصد برسد؛ اما چالش هایی مانند خشکسالی، فرسایش خاک و… سبب شده تا مسیر دستیابی به این امر مهم به سهولت انجام نشود.
لبنیات و بازار فرآورده های لبنی بخشی از بازار کالاهای اساسی بوده که کارخانجات داخلی کل نیاز بازار را پوشش می دهند. نیاز سرانه انواع شیر در انواع بسته بندی در ایران حدود ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تن است که تولید و به بازار عرضه می شود. در این خصوص هر چه بازار کشش داشته باشد کارخانجات لبنی انواع شیر شامل UHD (ماندگاری بالا بدون احتیاج به یخچال)، ESL و پاستوریزه تولید و عرضه می کنند. در دو سال گذشته تقریبا ۲۵ درصد شیرها تحویل بازار برگشت می شود. در ادامه این مازاد تولید در کارخانجات تبدیل به انواع صنایع لبنی همچون شیر خشک می شود.
سال گذشته با افزایش ۵۰ درصدی قیمت شیر خام از هر کیلو ۶ به ۱۲ هزار تومان ۸۰ درصد قیمت صنایع لبنی افزوده شد و این امر سبب شد تا ۱۶.۳ درصد از آمار تقاضا کشور ریزش کند. سال جاری هم با افزایش ۲۵ درصدی قیمت شیر از ۱۲ به ۱۵ هزار تومان آمار تقاضا با کاهش بیشتر همراه شده است.
آمار تولید جهانی
بنا بر گزارش واحد پژوهش انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران، طبق آمار منتشرشده سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) پیشبینی می شود تولید جهانی شیر در سال ۲۰۲۳ میلادی تقریبا به ۹۵۰ میلیون تن برسد که ۲.۸ درصد نسبت به میانگین تولید در سالهای ۲۰۲۰ و۲۰۲۱ و ۱.۳ درصد نسبت به تولید در سال ۲۰۲۲ افزایش پیدا کرده است. این رشد تولید ناشی از افزایش تولید در آسیا بخصوص هند (۲.۵ درصد افزایش تولید نسبت به سال قبل) و چین (۶.۵ درصد افزایش تولید نسبت به سال قبل) است. بخش عمده ای از افزایش مورد انتظار در تولید جهانی شیر در سال ۲۰۲۳ ناشی از بهبود عملکرد و افزایش مداوم تعداد گاوهای شیری، بخصوص در اروپا و آمریکای شمالی است؛ بعنوان مثال بلاروس ۴.۸ درصد افزایش تولید شیر امسال را نسبت به سال قبل به ثبت رسانده است.

همچنین پیشبینی می شود در آمریکای جنوبی که به علت افزایش تعداد گله های لبنی، عملکرد بالاتر و هزینه های کمتر نهاده، تولید بخصوص در برزیل کمی افزایش یابد. در اقیانوسیه، با وجود افزایش هزینه های نهاده و کاهش قیمت لبنیات که سبب کاهش حاشیه سود عملیاتی است پیشبینی می شود که تولید به علت آب و هوای مساعد نسبتاً افزایش یابد. در مقابل، پیشبینی می شود که تولید شیر در آفریقا به علت دسترسی محدود خوراک و علوفه، شرایط بد مراتع و مشکلات موجود در دامداری ها روند کاهشی داشته باشد.
سهم آسیا در بازار جهانی
سال ۲۰۲۳ قاره آسیا با ۴۳۱ میلیون تن تولید شیر ۴۵.۴ درصد از سهم تولید جهانی شیر را به خود مختص کرده است و بعد از آن قاره اروپا و آمریکا در جایگاه دوم و سوم به ترتیب با ۲۳۴ و ۱۱۳ میلیون تن تولید شیر به ترتیب ۲۴.۷ درصد و۱۱.۹ درصد از سهم تولید جهانی شیر را به خود اختصاص داده اند و قاره اقیانوسیه با ۲۹.۶ میلیون تن تولید شیر فقط ۳.۱ درصد از تولید جهانی را به خود مختص کرده است.
تجارت جهانی لبنیات در سال ۲۰۲۳
پیش بینی می شود تجارت جهانی محصولات لبنی سال ۲۰۲۳ به ۸۴ میلیون تن (معادل شیر) برسد که ۱.۰ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش داشته است. این کاهش در تجارت جهانی لبنیات به طور عمده به علت کاهش پیشبینی شده واردات از جانب آسیا، بخصوص چین، به علت افزایش تولید داخلی و افزایش ذخایر محصولات لبنی وارداتی است. کاهش واردات از جانب چندین واردکننده پیشرو لبنیات دیگر همچون فیلیپین، اندونزی و مالزی احتمالا به علت رشد کمتر از حد انتظار در فروش محصولات لبنی و کاهش ارزش پول است.
با این حال واردات بیشتر محصولات لبنی برای چندین کشور بخصوص برزیل، مکزیک، الجزایر و عربستان سعودی پیشبینی می شود که ناشی از قیمت های رقابتی بین المللی لبنیات توسط شرکای تجاری آنها، عرضه ناکافی داخلی و فروش بیشتر محصولات لبنی است. در همین حال، کاهش احتمالی تقاضای واردات جهانی همراه با قیمت های رقابتی پایین تر، می تواند چشم اندازی نزولی برای صادرات را از چندین صادرکننده مانند آمریکا، استرالیا و آرژانتین نشان دهد.

قاره آسیا با ۴۷.۷ میلیون تن و ۵۶ درصد از سهم واردات جهانی نخستین واردکننده لبنیات و بعد از آن اروپا با ۱۱.۸ میلیون تن ۱۳.۹ درصد از حجم واردات را به خود مختص کرده است. در آسیا ۱۸.۶ درصد از حجم واردات (۱۵.۸ میلیون تن) در ارتباط با کشور چین است.
قاره اروپا با ۳۳.۸ میلیون تن و ۴۰.۳ درصد از سهم صادرات جهانی نخستین صادرکننده لبنیات و بعد از آن اقیانوسیه با ۲۲.۳ میلیون تن ۲۶.۶ درصد از حجم صادرات را به خود مختص کرده است.
قاره آسیا با ۸.۵ میلیون تن صادرات، ۱۰.۲ درصد از سهم صادرات جهانی لبنیات را به خود مختص کرده است، ایران با ۱.۸ میلیون تن صادرات لبنی (بر اساس میزان مصرف شیر معادل) نخستین صادرکننده لبنیات در آسیا است که بالاتر از کشورهایی نظیر ترکیه قرار دارد و ۲.۲ درصد از سهم صادرات لبنیات جهان در سال ۲۰۲۳ را به خود مختص کرده است. بدین سان بر مبنای پیشبینی فائو و آمار انتشار یافته از جانب این سازمان جهانی، ایران با ۱۶.۵ درصد افزایش صادرات نسبت به ۲۰۲۲ و ۶۵.۴ درصد نسبت به ۲۰۲۱ به نخستین صادرکننده لبنیات در آسیا تبدیل خواهد شد.