تجارت ۸ و نیم میلیارد دلاری ایران و ترکیه

به گزارش اجاره، رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: مجموع تجارت ایران با ترکیه در ۹ ماهه سال جاری به بالای ۸.۵ میلیارد دلار رسیده که سهم صادرات ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، محمد رضوانی فر رییس کل گمرک ایران اظهار داشت: مجموع تجارت (صادرات و واردات) ایران با ترکیه در ۹ ماهه سال جاری به بالای ۸.۵ میلیارد دلار رسیده است. در طول این مدت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار به ترکیه صادر گردیده است که به لحاظ وزن ۱۲.۵ درصد افزایش و از حیث ارزش ۱۵ درصد کاهش داشته است.
وی درباب میزان واردات از کشور ترکیه در ۹ ماهه سال جاری اضافه کرد: در طول این مدت ۳ میلیون تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است که به لحاظ وزن ۱۲ درصد و از حیث ارزش ۱۷ درصد رشد نشان میدهد.
به گفته معاون وزیر اقتصاد، عمده اقلام صادراتی کشورمان به ترکیه در طول این مدت شامل گاز طبیعی، اوره، آلومینیوم، شمش آهن و قیر و عمده کالای وارداتی، روغن آفتابگردان، شمش طلا و ذرت دامی بوده است.
رضوانی فر با اشاره به این که حجم ترانزیت مبادله شده بین ایران و ترکیه در ۹ ماهه سال جاری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بوده است، اضافه کرد: میزان ترانزیت در مدت زمان یاد شده از مبدا ترکیه یک میلیون تن و میزان ترانزیت از کشورمان به مقصد مرزهای ترکیه ۶۰۰ هزار تن بوده است که عمدتا از مرزهای بازرگان، سرو و پلدشت انجام شد.
بر اساس اعلام گمرک ایران، وی اظهار داشت: در ۹ ماهه سال جاری حدود ۲۸۰ هزار دستگاه کامیون از مرزهای دو کشور تردد کردند که از این تعداد ۱۲۲ هزار دستگاه کامیون های خروجی و ۱۵۶ هزار دستگاه کامیون های ورودی بودند.