دولت در سیاست های دیپلماسی به نتایج ملموسی رسیده است

به گزارش اجاره، وزیر اقتصاد ضمن اشاره به تجارت ۵۵ میلیارد دلاری ایران با کشورهای همسایه در ۱۱ ماه گذشته، اظهار داشت: دولت توانسته در سیاست های دیپلماسی خود به شکل عملی دستاوردها و نتایج ملموسی داشته باشد.

به گزارش اجاره به نقل از وزارت اقتصاد، سید احسان خاندوزی امروز (سوم اسفند) در نشست مشترک خبری با پیتر سییارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان که در انتها نشست کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی دو کشور برگزار شد، اظهار داشت: دیپلماسی اقتصادی متمرکز بر کشورهای همسایه، همسو و مستقل دستور کار عملی دولت سیزدهم جمهوری اسلامی بوده است و در حوزه صادرات غیرنفتی هم عملکرد کشور نسبت به تمام سالهای قبل از آن بی سابقه بود.
وی ضمن اشاره به رشد دو و نیم درصدی تجارت ایران با کشورهای همسایه در ۱۱ ماه گذشته اظهار داشت: رکورد رشد ۳۵ درصدی ترانزیت کالا در ۱۱ ماه سال جاری که به لحاظ حجم ترانزیتی حجم بی سابقه ای در تاریخ تجارت به حساب می آید، همگی حاکی از اینست که دولت توانسته در سیاست های دیپلماسی خود به شکل عملی دستاوردها و نتایج ملموسی داشته باشد.
خاندوزی با تکیه بر این که در نشست امروز بین ایران و مجارستان، سند اجلاس یادداشت همکاریهای مشترک در حوزه کشاورزی به امضای وی و وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان رسید، عنوان کرد: تقویم نمایشگاه های تجاری و بین المللی دو کشور برای فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت بخش خصوصی دو کشور هم مورد تبادل قرار گرفت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان همینطور از آمادگی طرف مجاری برای همکاری در حوزه زیرساخت های هوانوردی و فرودگاهی دو کشور، خدمات و پذیرش و همینطور عرضه خدمات ناوبری به پروازهای عبوری مجارستان، پذیرش سرمایه گذاری در طرح های توسعه فرودگاهی، تبادل دانش روز بین متخصصین در زمینه عملیات فرودگاهی و مدیریت ترافیک هوایی اطلاع داد.
پیتر سییارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان هم در این جلسه خبری عنوان کرد: شرکتهای مجارستانی در حوزه های کشاورزی، صنایع غذایی، آب و صنایع بهداشتی از فناوری های بسیار بالایی برخوردار می باشند و در این بخش ها از ظرفیتهای مناسبی برای ورود به بازار ایران برخوردار می باشند. بیشتر از ۱۵ سال است که دستگاههای ایکس ری مجارستانی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی برداشتن موانع تجاری بین دوکشور را از دیگر حوزه هایی دانست که باید در زمینه آنها اقدامات لازم و زیربنایی صورت بگیرد و در این حوزه اظهار داشت: بیشتر از ۵۵ هزار مجوز ترانزیت برای تسهیل تجارت بین دو کشور صادر گردیده است.