خاندوزی خبر داد؛ دستور رئیس جمهور برای رسیدگی به دغدغه طلافروشان

به گزارش اجاره، وزیر اقتصاد اظهار داشت: بررسی دغدغه صنف طلافروشان جزو دستورات رئیس جمهوری است و قرار شده به صورت کارشناسی و قانونی بررسی شود و برطرف شود.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه ارزیابی عملکرد و پاسخگویی بر خط وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره ی اعتراض صنف طلا و جواهر به سامانه جامع تجارت اظهار داشت: سو برداشتی دراین زمینه به وجود آمده بود در خصوص این که اعتراض صنف طلا و جواهر به مقررات مالیاتی است. اما صنف طلا عنوان کردند مساله به یکی از بخشنامه های ستاد مبارزه با قاچاق مربوط می شود. در این بخشنامه تکلیفی برای این صنف درباره ی درج برخی اطلاعات در سامانه جامع تجارت مطرح گردیده است.
وی اضافه کرد: بررسی این دغدغه صنف جزو دستورات رییس جمهوری است و قرار شده بصورت کارشناسی و قانونی موضوع بررسی شود و برطرف شود. در این جهت وزارت صمت اطلاعیه ای درباره ی سامانه تجارت منتشر نمود که موضوع صنف طلا و جواهر حل و فصل شد.
وزیر اقتصاد همین طور درباره ی اقدامات دولت برای افزایش تسهیلات مسکن اظهار داشت: دو اتفاق مهم در بخش مسکن می افتد؛ اول اینکه نرخ سود مسکن نسبت به سود سایر تسهیلات کاهش پیدا کند. طی ماه های گذشته شورای پول و اعتبار مصوبه ای داد در خصوص اینکه متقاضیان تسهیلات مسکن که عمدتا از طبقات متوسط و ضعیف جامعه هستند بتوانند با نرخ ترجیحی از این تسهیلات بهره گیرند تا بار مالی کمتری به آنها وارد شود. دومین اتفاق به عدد و رقم تسهیلات مربوط می شود که برای افزایش نیازمند افزایش فاکتورهای توانگری بانک مسکن بود. ممصوبه خوبی دراین زمینه از مجلس گرفتن شد در خصوص اینکه در سال ۱۴۰۳ سرمایه بانک مسکن ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. این افزایش از منابع مختلفی که در قانون ذکر شده تامین خواهد شد. این اتفاق هم در دستور پیگیری است.
وی اشاره کرد: بانک مرکزی، بانک مسکن، وزارت راه و شهرسازی و وزارت اقتصاد پیگیر افزایش سرمایه بانک مسکن هستند. این موضوع، توان بانک مسکن و میزان تسهیلات دهی آنرا تقویت خواهدنمود. نرخ کمتر سود نیز فشار بر تسهیلات گیرندگان و مردم را کاهش خواهد داد. امیدوار هستم مجموع این اقدامات به دسترسی و شاخص شمولیت تسهیلات مسکن در کشور کمک نماید.
خاندوزی درباره ی اظهارات رییس بانک مسکن در خصوص این که عامل ناترازی این بانک اجرای پروژه نهضت ملی مسکن بوده است، اظهار داشت: میزان تقاضا از میزان سپرده ها بیشتر شده و بنا بر این باید سرمایه بانک افزایش یابد. اگر افزایش سرمایه انجام نشود امسال هم مانند سال قبل مردم در پشت صف دریافت تسهیلات می مانند اما اگر این ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مساله ناترازی بانک مسکن را نیز حل خواهدنمود.

منبع: