گمرک استعلام کرد واردات آیفون ممنوع می باشد یا خیر؟

به گزارش اجاره، گمرک برای رفع ابهام و تعیین تکلیف واردات یا ممنوعیت واردات تلفن همراه آیفون از سازمان توسعه تجارت استعلام کرد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، بعد از مصوبه هیأت وزیران در مورد لیست جدید سود بازرگانی واردات انواع کالا به کشور، تعیین شد که اگر ممنوعیت واردات محصولات اَپل برداشته شود، این محصولات مشمول نرخ ۹۶ درصدی حقوق ورودی خواهند بود. بعد از این، دفتر واردات گمرک ایران در بخشنامه ای واردات تمام محصولات اَپل را با عنایت به مصوبه دولت ممنوع اعلام نمود. در ادامه اما به فاصله کوتاهی مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت به این مورد واکنش نشان داد و اعلام نمود که ورود مدلهای جدید گوشیهای هوشمند آیفون (۱۴، ۱۵ و بالاتر) ممنوع می باشد اما مدلهای قبلی آیفون (۱۲، ۱۳ و …) ممنوعیت ورود به کشور ندارند. با این وجود اعلام گردید که سود بازرگانی ۹۶ درصد در ارتباط با همه برندهای آیفون است.
با توجه به حواشی زیادی که در این خصوص پیش آمد، حال محمد رضوانی فر رئیس کل گمرک ایران برای رفع ابهام و تعیین تکلیف مصوبه آیفونی سازمان توسعه تجارت استعلام کرده است.
در این نامه آمده است: همانگونه که مستحضرند؛ بر مبنای ماده (۴) قانون مقررات صادرات و واردات، ابلاغ تغییرات سود بازرگانی و مقررات توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می پذیرد گمرک ایران هم بر مبنای تکالیف قانونی مجری سیاستهای ابلاغی و مسئول وصول عایدات دولت می باشد.
همانطور که از نص صریح متن تصویب نامه شماره ۳۶۸۹۱ ت ۶۲۴۵۱ ه مورخ ۱۴۰۳/۳/۱ هیأت وزیران و ردیف ۲۲۶ جداول ضمیمه بر می آید پیوست شماره ۱) به باعث نامه شماره ۲۸۰۸۰۹۵ مورخ ۱۴۰۳/۳/۶ دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت پیوست شماره ۲) به این سازمان واصل و عیناً طی ابلاغیه شماره ۱۴۰۳/۳۲۴۵۴۲ مورخ ۱۴۰۳/۳/۸ پیوست شماره (۳) به گمرکات اجرایی ابلاغ گردیده است. با توجه به ابهامات مطرح شده و سوالات مکرر و مختلف خدمت گیرندگان بازرگانان و مصرف کنندگان در این خصوص و با عنایت به اثرات درآمدی و نتایج احتمالی، مترتب مزید امتنان خواهد بود دستور فرمائید در مورد موارد زیر بررسی و از نتیجه و همینطور پیشنهادات اصلاحی احتمالی در اسرع وقت این سازمان را آگاه نمایند.
۱- آیا واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل با عنایت به اضافه شدن یک بند به مندرجات ذیل یادداشت فصل ۸۵، ممنوع می باشد یا خیر؟
۲- در صورتیکه ممنوعیت مبحث بند یادداشت مذکور به صورت عام، نبوده، مشخص گردد واردات چه مدل هایی از تلفن همراه با نشان تجاری یاد شده طبق مصوبه مزبور ممنوع می باشد؟
۳- با عنایت به این که در متن توضیحات بند اضافه شده به یادداشت های فصل ۸۵ ذکر گردیده «در صورت لغو ممنوعیت در آینده توسط مراجع ذی صلاح سود بازرگانی نشان تجاری یاد شده ۹۶ درصد پیشبینی خواهد شد»، به روشنی معلوم نیست هم اکنون و با ابلاغ این مصوبه سود بازرگانی تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری یاد شده چه مقدار است؟
۴- مشخص شدن سود بازرگانی به صورت روشن برای تعیین ارزش کالای قاچاق مبحث بند «ح» ماده یک قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضروری می باشد.
۵- با مد نظر قرار دادن ماده (۷) آیین نامه ضرورت ثبت و اطلاع رسانی مقررات در پایگاه اطلاعات قوانین و مقررات در رابطه با محیط کسب و کار مبحث تصویب نامه شماره ۱۷۹۷۶ ت ۱۱۳۴ ه مورخ ۱۴۰۲/۲/۹ هیأت وزیران، مقرراتی که علاوه بر دستگاههای اجرایی و کارکنان آنان برای سایر مردم حق با تکلیف ایجاد می نماید (۱۵) روز بعد از انتشار در پایگاه در رابطه با معاونت حقوقی ریاست جمهوری لازم الاجرا است. ازاین رو با توجه این که تصویب نامه مزبور حق و تکلیفی برای مردم ایجاد نموده و تاریخی برای اجرای آن در متن مصوبه قید نشده، دستور فرمائید تاریخ دقیق اجرای تصویب نامه یاد شده را برای رعایت حقوق مکتسب مبحث ماده (۱۱) آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، مشخصاً اعلام نمایند. همانند گذشته همکاران گمرک آمادگی دارند در جهت ایجاد شفافیت در جلسه حضوری موارد لازم تبیین تا بعد از جمع بندی و ابلاغ اجرای مقررات به صورت شفاف و از پیش اعلام شده میسر گردد.

منبع: