تعطیلی در کمین آجرپزی ها

اجاره: رئیس اتحادیه صنف فخاران استان تهران از قطع سهمیه مازوت این صنف و عرضه آن در بورس آگاهی داد که سبب افزایش بیش از ۱۰برابری قیمت مازوت شده و آگهی داد در صورت ادامه این روند احتمال تعطیل شدن قسمتی از واحدهای آجرپزی وجود دارد.
مرتضی منبع چی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فعالیت ۳۰۰ واحد تولیدی آجر در تهران، اشاره کرد: یک سوم این واحدها نیمه فعال می باشند و در کل این واحدها ۳۰۰۰ نفر اشتغال دارند.
همین طور بگفته وی در کل کشور حدود ۷۰۰۰ واحد تولیدی آجر وجود دارد که حدود یک میلیون نفر در آنها شاغل هستند. این واحدها در زمان اوج رونق بازار مسکن به صورت فول تایم فعالیت می کردند، اما به دنبال رکود صنعت ساختمان فعالیت آنها کمتر شده است.
منبع چی با بیان نسبت واحدهای غیرفعال کشور هم که تقریباً مشابه تهران است، اشاره کرد: دلیلهای مختلفی برای رکود واحدهای تولید آجر در استان های مختلف وجود دارد. برای مثال بعضی از کارخانه ها برای تامین خاک مشکل دارند. خصوصاً واحدهای تولیدی آجرهای نما که بجای خاک رس از نوعی خاک کوهی استفاده می نمایند ممکنست برای پیدا کردن خاک با رنگ دلخواه خود مجبور شوند به شهرهای دیگر مراجعه کنند که هزینه های حمل و نقل آنها را بیشتر می کند. در مواردی هم افزایش قیمت خاک برای تولیدکنندگان مشکل ایجاد کرده، برای مثال بعضی از بخش های دولتی عرضه کننده خاک قیمت خودرا نسبت به پیش از عید دو برابر کردند.
رئیس اتحادیه صنف فخاران در ادامه از مشکل تامین مازوت برای این صنف آگاهی داد و اشاره کرد: کارخانه های آجرپزی طی ۲۰ سال قبل به صورت سهمیه ای مازوت (سوخت نفت کوره) دریافت می کردند، اما از سال جاری طبق مصوبه هیات وزیران ایران مازوت در بورس عرضه شده و سهمیه کارخانجات قطع شده است و به دنبال آن، حدود یک هفته بعد از اجرای تصمیم هیئت وزیران قیمت مازوت بیش از ۷ برابر شد و هم اکنون نیز تا ۱۱ برابر رسیده است، بطوریکه قیمت هر لیتر مازوت پیش از عید حدود ۳۵۰ تومان بود، اما حالا در بازار آزاد به ۳۶۰۰ تومان رسیده است.
مازوت سوخت تولید آجر نیست، برای روانکاری استفاده می شود
منبع چی با اعلان اینکه مجموع نیاز ماهانه کارخانجات حدود ۵۰۰ هزار لیتر مازوت است، از برگزاری جلساتی در وزارت نفت و صنعت برای بازبینی در این تصمیم آگاهی داد و اظهار داشت: واحدهای تولید آجر از مازوت برای روانکاری در دستگاه های تولید خشت استفاده می نمایند نه بعنوان سوخت و هم اکنون سوخت بیشتر این واحدها گاز است، بدین سبب آلوه کننده محیط زیست هم نیستند. به عبارت دیگر برای این که خشت تولیدی ضایعات نداشته باشد یا تکه تکه نشود از مازوت استفاده می شود.
وی با اعلان اینکه ادامه اجرای این تصمیم ممکنست منجر به تعطیلی قسمتی از کارخانه های تولید آجر شود، اشاره کرد: با توجه به این که امسال هنوز تعداد زیادی از واحدها به سبب مشکل تامین مازوت نتوانستند آجر تولید کنند هنوز نرخ آن تغییر نکرده است.
بگفته این مقام صنفی در استان تهران در شرایط عادی روزانه حدود دو میلیون تن آجر تولید می شود. همین طور بعضی از شهرهای مرزی بیشتر در بخش آجر نما به کشورهای همسایه صادرات دارند که البته در سال های اخیر به سبب شرایط داخلی نابسامان این کشورها و همین طور مشکلات حمل و نقلی و نبود سیاست گذاری این صادرات کاهش یافته است.
کودکی در آجرپزی کار نمی کند!
منبع چی در آخر در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کار کودکان در واحدهای تولیدی آجر این مسئله را به کلی تکذیب نمود و اظهار داشت: طبق قانون کار، به کارگیری افراد زیر ۱۵ سال ممنوع می باشد. ممکنست کارگری در اطراف واحد تولید آجر ساکن باشد و کودک او برایش چای بیاورد، اما اجازه فعالیت کودکان در این واحدها داده نمی گردد. اخبار انتشار یافته دراین زمینه سیاه نمایی برخی رسانه ها است که حتی در مواردی کودکی را از مناطق اطراف میاوند، به صورت او نفت کوره میزنند و در کنار خشت ها می نشانند و از آنها عکس می گیرند. ممکنست استثنائاتی وجود داشته باشد، اما اسناد و مدارک ما نشان میدهد در بیشتر واحدها کودکان زیر ۱۵ سال شاغل نیستند. در مواردی این گزارش ها بخاطر مقاصد شخصی انجام می شود تا خواسته هایشان را از وزارت کار بگیرند یا به منافع صنفی شان برسند.
او همینطور به رسانه ها پیشنهاد کرد که بجای حضور در کارخانه ها و عکس برداری از کودکان به اتحادیه مراجعه کنند تا مدارکی به آنها نشان داده شود در خصوص اینکه کار کودکان در واحدهای تولید آجر وجود ندارد، چونکه کارفرما هم از کار کودکان رضایت ندارد و می داند که در صورت حضور بازرس اداره کار در کارخانه برای به کارگیری کودکان باید خسارت پرداخت کند.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، این اظهارات در حالی مطرح شده که بارها گزارش هایی از کار کودکان در آجرپزی ها انتشار یافته و حتی یکی از تازه ترین آنها گزارش ایسنا از کار کودکان دو تا ۱۱ ساله در یک کوره آجرپزی در استان قزوین است.

منبع: