وزیر صنعت خبر داد احیای ۱۳۷۰ واحد صنعتی امسال

به گزارش اجاره وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: از ابتدای سال تا به امروز هزار و ۳۰۷ واحد صنعتی تعطیل کشور با ۱۸ هزار و ۹۲۷ نفر اشتغال دوباره فعال شدند، طبق شناسایی ها و هدفگذاری های انجام شده باید تا آخر سال این آمار به یک هزار و ۶۹۳ بنگاه برسد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، رضا رحمانی در ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی، اظهار نمود: با عنایت به اینکه تقویت صندوق بیمه همچون مسائل مهم و ضروری می باشد در نتیجه این مورد باید مورد توجه قرار گرفته و حمایت های لازم از آن صورت گیرد، از آنجایی که نقشه راه بخش معدن کشور برای اولین بار تدوین و ابلاغ گردیده در نتیجه به دنبال آن باید تقویت صندوق بیمه و سرمایه گذاری فعالیت های معدنی و افزایش سرمایه این صندوق با پشتیبانی از فعالان این حوزه مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: در همین راستا در حوزه معدن تفویض اختیار انجام شده، در نتیجه بنده در ارتباط با تمامی امکانات و اختیاراتی که در وزارتخانه دارم و قابل تفویض است این کار را هم انجام خواهم داد و به دنبال آن استان ها هم باید به شهرستان ها تفویض اختیار انجام دهند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد تولید و اشتغال، اضافه کرد: بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری با عنایت به شرایطی که امروز در کشور حاکم شده تولید و حفظ حیات کارخانه ها و اشتغال نوعی جهاد است، تمام در خواست من از تمام افراد این است که در این راستا از تمام ظرفیت ها استفاده کنند و این مورد را نصب العین قرار دهند.
رحمانی بیان کرد: در ۱۳ آبانی که گذشت دشمن امید داشت که در ایران اتفاقاتی رخ دهد اما با هوشیاری ملت و دولت و تدابیر دولت بخصوص صنعتگران، معدنکاران و اصناف، دشمن ناامید شد.
وی افزود: در وزارتخانه و دولت اولین نکته ای که تذکر داده شد بحث پشتیبانی از تولید و اشتغال بود که بزودی به مجلس عرضه می گردد. حفظ تولید موجود یک تکلیف شرعی و قانونی می باشد که نیاز به بخشنامه و قانون ندارد و همه موظف به انجام آن هستند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: در دولت و مجلس باید یک کارگروه تشکیل گردد تا بتوان مشکل تامین مواد اولیه را مرتفع کرد تا خطوط تولید در ماه های آتی تعطیل نشود بلکه آن بخشی هم که بدون استفاده بوده فعال شود که در این راستا امسال یک سرفصل به نام بازسازی واحدهای تولیدی تعطیل شده داریم.
رحمانی افزود: از ابتدای سال تا به امروز هزار و ۳۰۷ واحد تعطیل در کشور با ۱۸ هزار و ۹۲۷ نفر اشتغال دوباره فعال شدند، طبق شناسایی ها و هدفگذاری های انجام شده باید تا آخر سال این آمار به یک هزار و ۶۹۳ بنگاه برسد که از این تعداد ۵۵ مورد در استان مرکزی است که رتبه نخست را به خود مختص کرده است، استان مرکزی در حال تبدیل به یک مدل الگویی برای سایر استان ها است.
او گفت اینجا قوه قضائیه، مجریه، نمایندگان و سایر نهادها صمیمانه وارد همکاری شده اند تا مشکلات موجود در استان و واحدهای استان برطرف شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: یک مدیر باید مسائل و مشکلات مهم را از بحرانی شدن دور سازد، که بنده هم تلاش می کنم مسائل را از مرحله بحران دور کرده و به سمتی حرکت دهیم که بعنوان مسائل مهم شناخته شده و بررسی شوند. با عنایت به اینکه استان مرکزی یک استان صنعتی و مهم بوده و هرگونه اتفاقی در این استان سایر استان ها را هم تحت تاثیر قرار می دهد، تقاضای من این است که همه تولید و اشتغال را سرلوحه امور قرار دهند.
رحمانی بیان کرد: کالاها به چند دسته اساسی، غیراساسی و ممنوعه گروه بندی می شوند که دولت در مورد کالاهای اساسی گفته که ارز این کالاها را از درآمد نفتی و ارز دولتی پرداخت می کند که در این خصوص ارز سال ۹۷ را پرداخت کرده و برای سال ۹۸ هم تضامین لازم را داده است، باقی کالاها اولویت بندی شده اند که در میان این ها مواد اولیه از همه مهمترند و دولت با استفاده از سامانه نیما تامین این مواد اولیه را هم تضمین کرده، بخش عمده ای از مواد اولیه ما تولید داخل است که در حوزه مواد داخلی نباید مشکل زیادی داشته باشیم. در زمینه فولاد ۲.۵ برابر مصرف مان تولید داریم در نتیجه نباید مشکلی داشته باشیم همینطور ۱.۵ برابر مصرف مس، تولید داریم.
وی افزود: در زمینه مواد پتروشیمی هم میان تولیدمان دو برابر مصرف است و تنها در دو یا سه گرید مشکل وجود دارد که باید تدابیر لازم اتخاذ شود، تمام افراد در سراسر کشور باید در جبهه تولید و در جهت مقابله با تهاجم اقتصادی کمک های لازم را انجام دهد تا از مرحله موجود عبور نماییم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش قیمت ارز، عنوان کرد: اصلا قابل قبول نیست که یک واحد به خاطر نبود سرمایه در گردش نتواند ظرفیت خویش را افزایش دهد، نوسانات قیمت ارز فرصت مناسبی است تا در جهت تولید گام برداریم و این مرحله را به خوبی پشت سر بگذاریم.
رحمانی اشاره کرد: در صورتیکه یک میلیارد دلار صرف ساخت و تولید شود می توان حداقل ۵۰ هزار شغل تولید کرد که در این راستا بانک ها باید تا جایی که امکان دارد مساعدت کنند تا تولید افزایش پیدا کند.
وی در مورد تبصره ۱۸، اظهار داشت: نمایندگان استان مرکزی با تمام وجود از تولید حمایت کرده و چند حکم خوب همچون تبصره ۱۸ را عرضه داده اند که در این راستا در بودجه ۹۸ از این تبصره استفاده شده و همینطور برای سرمایه در گردش هم یارانه تعریف شده که در سال ۹۸ هم ادامه خواهد داشت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در استان مرکزی ۳۲۰ طرح با پیشرفت بیشتر از ۶۰ درصد وجود دارد، اظهار داشت: در جهت عمل به فرمایش مقام معظم رهبری توجه به تولیدات داخلی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.
رحمانی فعالسازی معادن کوچک، اجرای پروژه های کوچک و بزرگ و فعالسازی معادن کوچک و بزرگ را همچون اقدامات در دست اقدام دانست و اظهار داشت: بدون تردید امکان ندارد تعرفه یک کالای تولید شده از مواد اولیه کمتر باشد و مواردی هم که وجود داشته همه برطرف شده اند، همینطور پیگیر مطالبات واحدها با استفاده از تهاتر هستیم.
رحمانی در مورد طرح رونق تولید اظهار داشت: بانک های عامل همکاری خوبی در زمینه طرح رونق تولید داشته اند، اما به همکاری بیشتری نیاز است و باید تا زمانی که می توان تولید داشت حمایت لازم در این خصوص انجام گیرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: درمورد واحدهای کوچک و متوسط که دارای چک برگشتی بوده یا بدهی مالیاتی دارند در بخشنامه ای عنوان شده است که این واحدها باید شرایط ویژه برای دریافت تسهیلات رونق تولید داشته باشند اما در این خصوص برای واحدهای بزرگ باید برنامه ریزی دیگری در کارگروه ملی صورت بگیرد.
راهکار رفع مشکلات اقتصادی و بیکاری، پشتیبانی از تولید داخلی است
وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: راهکار رفع مشکلات اساسی و بیکاری، رونق اقتصادی و درآمدزایی با پشتیبانی از تولید داخلی است و برگزاری این نمایشگاه راهی برای تحقق این اهداف و حمایت هاست.
رحمانی در جریان بازدید از دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنعت، معدن و ابزارآلات استان مرکزی اظهار داشت: شور و شوق تولیدکنندگان در این نمایشگاه نشان داده است که باوجود همه مشکلات و کمبودها با روحیه در نمایشگاه حاضرند و در واقع سربازان جبهه اقتصادی در حال فعالیت هستند که این امر رسالت سنگینی جهت پشتیبانی از واحدها بر دوش ما می گذارد.
وی بیان کرد: هپکو در این نمایشگاه با تولیدات جدید حاضر است و این شرکت که زمانی تعطیل شده بود با جذب تکنولوژی جدید به تولید بازگشته است.
رحمانی اضافه کرد: همه واحدها در حوزه نفت و گاز و قطعات خودرویی فعالیت خوبی دارند و امسال که سال پشتیبانی از کالای ایرانی است از تولیدات داخلی حمایت شود.