قیمت جهانی طلا کم شد

اجاره: قیمت طلا در روز جمعه با وجود نگرانی سرمایه گذاران نسبت به طولانی شدن جنگ تجاری آمریکا و چین و وخامت کندی اقتصاد جهانی، به سبب رشد ارزش دلار، ثابت ماند و در راه ثبت اولین کاهش هفتگی خود در سه هفته گذشته قرار گرفت.

به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و ۱۳۰۹ دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار روز پنج شنبه به ۱۳۰۱.۱۱ دلار سقوط کرده بود که پایین ترین قیمت در بیشتر از یک هفته گذشته بود.

در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در آوریل ۰.۱ درصد کم شد و در ۱۳۱۲.۷۰ دلار ایستاد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز پنج شنبه اظهار نمود می خواهد با شی جین پینگ، همتای چینی خود قبل از اول مارس که مهلت تعیین شدن برای بستن توافق تجاری میان دو کشور است، دیدار کند. دو طرف با یک آتش بس تجاری ۹۰ روزه برای رسیدن به توافق موافقت کرده اند.

بازارهای سهام سرتاسر جهان به سبب واهمه از گسترش کندی اقتصادی به اروپا و ابهامات پیرامون تنش های تجاری آمریکا و چین، به شدت سقوط کردند.

جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا اظهار نمود: بعضی از شاخص های رشد اقتصادی به شکل واضحی کاهش فعالیت جهانی و لطمه دیدن حجم تجارت را نشان می دهند. این مسئله سرمایه گذاران را محتاط کرده و امکان دارد از قیمت طلا در محدوده ۱۳۰۰ تا ۱۳۳۰ دلار پشتیبانی کند.

کمیسیون اروپا با اشاره به تنش های تجاری جهانی و مجموعه ای از چالش های داخلی، روز پنج شنبه اعلام نمود رشد اقتصادی منطقه یورو از ۱.۹ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۱.۳ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا خواهدنمود.

شاخص دلار آمریکا در مقابل سبدی از شش ارز بزرگ نزدیک به بالاترین حد خود در دو هفته اخیر ایستاد.

قیمت طلا از ماه آگوست که به پایین ترین قیمت در یک سال و نیم اخیر سقوط کرده بود، حدود ۱۳ درصد رشد کرده که عمدتاً ناشی از نوسان بازارهای سهام، عقب نشینی دلار و ملایم شدن موضع بانک مرکزی آمریکا درباب افزایش نرخ های بهره بوده است.

اما دلار قوی تر، طلا را برای دارندگان سایر ارزها گران تر کرده و موجب شد این فلز ثمین هفته جاری حدود ۰.۶ درصد کاهش قیمت پیدا کند.

با این حال، رونان منلی، تحلیلگر فلزات ثمین در شرکت “بولیون استار” به رویترز اظهار داشت: نگرانی های کلان در اقتصاد جهانی همچنان از جایگاه طلا بعنوان دارایی مطمئن حمایت کرده و علاقه به خرید در حدود قیمت ۱۳۰۰ دلار را به وجود آورده است.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۲ درصد کم شد و به ۱۳۸۱.۹۰ دلار رسید. هر اونس نقره برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد کاهش، ۱۵.۶۵ دلار معامله شد و هر اونس پلاتین برای تحویل فوری، ۰.۴ درصد کاهش یافته و به ۷۹۲ دلار رسید.

مترجم: زهرا وثوقی