در خانه بمانیم، چگونه در دام کلاه برداری های مجازی نیفتیم؟

اجاره: با شیوع ویروس کرونا و ضرورت کاهش ترددهای غیرضروری، اقبال به کسب وکارهای مجازی بیشتر شده است، اما دراین زمینه نگرانی هایی هم وجود دارد و برخی شهروندان گلایه هایی در فضای مجازی ابراز کرده اند.
شیوع ویروس کرونا هر چند خیلی از مشاغل را از رونق انداخته اما بعضی از کسب و کارهای مجازی در بخش فروش کالاهای سوپرمارکتی، پوشاک و غیره در این مدت وضعیت خوبی داشتند و مهم تر از آن توانستند به شهروندان کمک کنند که در خانه بمانند.
اما این مزیت می تواند به یکی از مشکلاتی روزهای قرنطینه خانگی هم بدل شود؛ چونکه درصورت بروز مشکل و نارضایتی مشتری عموما چاره مشخصی برای جبران خسارت وجود ندارد.
در ایام اخیر هم مواردی از نارضایتی مشترین در شبکه های مجازی انتشار یافته است. برای مثال یکی از کاربران شبکه های اجتماعی با انتشار عکسی از یک شیر فاسد نوشته با وجود اینکه تاریخ مصرف محصول خریداری شده نگذشته، شیر فاسد بوده و پس از گذشت دو روز فروشگاه مجازی می گوید سوپر مارکتی که کالا را فروخته قبول نمی کند آنرا پس بگیرد.
کاربر دیگری پس از خرید اینترنتی از یک فروشگاه زنجیره ای و دو روز انتظار با این پیامک روبه رو شده که “سفارش شما به سبب عدم موجودی و عدم پاسخگویی شما نیاز به هماهنگی دارد”.
برخی افراد هم می گویند پول محصول مورد نظرشان را پرداخت کرده اند اما کالایی دریافت نکردند و سایتی هم که از آن خرید کرده بودند پاسخگو نیست.
همین طور برخی از کاربران از تفاوت کیفیت و ظاهر کالایی که در سایت های فروش دیده بودند با کالایی که به دستشان رسیده گلایه داشته اند. یکی از کاربران هم می گوید با وجود اینکه قرار بوده اشانتیون دریافت کند تنها کالای اصلی به دستش رسیده و پشتیبانی سایت دیگر پاسخ تماس هایش را نمی دهد.
اشانتیون در لغت به نمونه ای معمولا کوچک و مجانی از کالا گفته می شود که برای تبلیغ عرضه می شود.
ضرورت توجه به نماد اعتماد الکترونیک و مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی
اما برای پیش گیری از بروز چنین مشکلاتی و همین طور برای اطمینان از امکان پیگیری شکایت بهتر است شهروندان مطمئن شوند سایتی که از آن خرید می کنند دارای نماد اعتماد الکترونیک و مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی است. البته رضا الفت نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه این اتحادیه فقط می تواند به شکایات از کسب و کارهایی عضو اتحادیه را بررسی نمایند، اظهار داشت که کاربران می توانند برای ثبت شکایات خود به سایت اتحادیه کسب و کارهای مجازی مراجعه کنند.
وی با اعلان اینکه داشتن نماد اعتماد الکترونیک برای رسیدگی به شکایت کاربران کافی نیست، اظهار نمود: سازمان های دیگر مانند سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز به شکایات شهروندان رسیدگی می کند. البته بر طبق فصل هشتم قانون نظام صنفی، رسیدگی به شکایات کارهای صنفی در فضای فیزیکی و مجازی در وهله اول به عهده اتحادیه است.
بگفته الفت نسب، شکایت از کسب و کارهای مجازی پس از شیوع ویروس کرونا رشد چندانی نداشته است. البته در زمینه ابطال رزرو بلیط های هواپیما و اقامتگاه شکایاتی وجود داشت که با همکاری کسب و کارها خیلی از این شکایات پس گرفته شد.
لازم به یادآوری است که سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز به شکایات مربوط به هر نوع شبکه توزیعی از قبیل فضای مجازی رسیدگی می کند و شهروندان می توانند بوسیله سامانه ۱۲۴ شکایات خودرا ثبت کنند.

منبع: