دبیر کانون مرغداران گوشتی: کرایه های سنگین حمل و نقل کمر مرغداران را شکسته

به گزارش اجاره دبیر کانون مرغداران گوشتی با اعلان اینکه کرایه های حمل و نقل بالا رفته و نرخ مصوب کرایه ها هم رعایت نمی گردد، اظهار داشت: راننده ها پیش از بارگیری نهاده ها، قیمت های پیشنهای خودرا مطرح می کنند و چون مرغداران نیاز فوری به نهاده دارند مجبور هستند با کرایه های پیشنهادی موافقت کنند که همین موضوع مشکلات بسیاری برای آنها به وجود آورده است.

پرویز فروغی در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه مدتی می شود قیمت جوجه یکروزه به ۹۰۰۰ تومان رسیده و هم اکنون صحبت از ۱۰ هزار تومان هم شده است، اظهار داشت: قیمت مصوب جوجه یکروزه ۴۲۰۰ تومان است اما نه فقط این نرخ در بازار رعایت نمی گردد بلکه مرغداران مجبور هستند ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان بیشتر هم بابت خرید جوجه یکروزه پرداخت کنند.

همه باید قیمت مصوب را رعایت کنند

وی افزود: اگر مقرر است نظارتی باشد باید بر همه بخش های تولید صورت گیرد. چرا بر بازار جوجه یکروزه هیچگونه نظارتی نیست و قیمت های مصوب رعایت نمی گردد ولی مرغداران با وجود این که قیمت تمام شده مرغ زنده برای آنها بیش از ۲۰ هزارتومان است مجبور هستند مرغ هایشان را با قیمت مصوب ۱۷هزار و۱۰۰ تومان تحویل کشتارگاه دهند؟ اگر قیمت مصوبی تعیین شده همه باید رعایت نمایند.

کاهش تولید جوجه و قاچاق؛ علت گرانی جوجه یکروزه

دبیر کانون مرغداران گوشتی افزود: تولید جوجه کاهش یافته است. از طرفی گفته می شود جوجه یکروزه و تخم مرغ نطفه دار قاچاق می شود. در حقیقت می توان گفت علت افزایش قیمت جوجه یکروزه همین کاهش تولید و قاچاق است. از طرفی نظارت هم وجود ندارد.

به گفته وی آمارهایی که درباب میزان جوجه ریزی گفته می شود با واقعیت همخوانی ندارد. برای اینکه اگر جوجه به اندازه کافی در کشور تولید شود چرا باید قیمت آن به ۱۰ هزارتومان برسد؟

اگر جوجه به اندازه کافی در کشور تولید می شود چرا باید قیمت آن به ۱۰ هزارتومان برسد؟ فروغی اشاره کرد: افزایش قیمت جوجه سبب شده خیلی از تولیدکننده ها دست از کار بکشند، برای اینکه تولید برای آنها با جوجه ۱۰ هزارتومانی صرفه اقتصادی ندارد.

دست مرغداران زیر ساطور راننده ها

وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت تامین نهاده ها برای واحدهای تولیدی به چه صورت است، اظهار داشت: نهاده های خریداری شده با تاخیر ارسال می شود. از طرفی کرایه های حمل و نقل هم بالا رفته است و نرخ مصوب کرایه ها نیز رعایت نمی گردد. یعنی راننده پیش از بارگیری قیمت را طی می کند و چون مرغدار نیاز فوری به نهاده ها دارد دستش زیر ساطور راننده خواهد بود و مجبور است با کرایه های پیشنهادی موافقت کند که همین موضوع مشکلات بسیاری برای مرغداران به وجود آورده است.

وزارت جهاد در امتداد حل مشکلات اقدامی نمی کند

این فعال صنعت طیور در ادامه اظهار داشت: تمامی مشکلات موجود در این صنعت را با وزارت جهاد کشاورزی درمیان گذاشته ایم. وزیر و معاونین از این مسائل خبر دارند ولی نمی دانیم چرا اقدامی در امتداد حل آنها نمی کنند.

دبیر کانون مرغداران گوشتی در پاسخ به این که آینده بازار مرغ را به چه صورت پیش بینی می کنید، اظهار نمود: اگر همین شیوه ادامه پیدا کند بازار مرغ آشفته تر خواهد شد. نظارت باید از ابتدا تا انتهای تولید باشد.

به جای صادرکننده، وارد کننده شده ایم!

فروغی در آخر اظهار داشت: صنعت طیور در کشور رها شده است. هفتمین کشور تولیدکننده مرغ در دنیا بودیم و بجای این که صادر کننده باشیم تبدیل به واردکننده مرغ و تخم مرغ شده ایم.

منبع: