گزارش اجاره؛ آخرین اخبار از مصوبات سفر رئیسی به سمنان

اجاره: تقریباً دو ماهی از سفر رئیسی به استان سمنان می گذرد و برخی از مصوبات این سفر اجرا شده اند اما هنوز مردم منتظر هستند تا شاهد عملیاتی شدن پروژه ها با تخصیص کامل اعتبارات باشند.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: نزدیک به دو ماه پیش بود که سمنان نهمین مقصد سفرهای استانی دولت سیزدهم شد دولتی که بنا را حضور از نزدیک در عمق مسائل گذاشته و در میدان حضور دارد تا ببیند برای کاستی ها به ویژه در بخش های اقتصادی و معیشتی می توان چه کرد.
عمده مسائل مطرح شده در مسافرت نهم دولت که سمنان، مقصد آن بود، آب، سرمایه گذاری، اشتغال و صنعت، راه و بهداشت و درمان، روستاها و… بود که اعتبارات خوبی نیز در این سفر اختصاص یافت هرچند باید این نکته را هم تصریح کرد که مقرر است اعتبارات و طرح های مصوب در این سفر طی بازه زمانی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ عملیاتی شوند پس عملاً دولت یکسال و نیم برای این موضوعات فرصت دارد که تنها یک ماه آن گذشته است.
تصویب ۵۴۱ مصوبه
استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلان اینکه سفر هیئت دولت به استان ۵۴۱ مصوبه داشته است، اظهار داشت: تعدادی از این مصوبات مانند ساماندهی شرایط چند طرح میراث فرهنگی، تخریب یک دیوار در مقابل کاروانسرای سمنان و… که قابل دسترس تر بود همان ابتدای اتمام سفر رئیسی به سمنان انجام شد اما باید اذعان داشت که خیلی از این طرح ها زمان بر هستند و باید به اجرای آنها فرصت داد.
سید محمد رضا هاشمی با اعلان اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار عمرانی و تسهیلات بانکی برای مصوبات استان قرار داده شده است، اشاره کرد: این اعتبارات طی سال جاری و سال آینده و بخشی هم سال ۱۴۰۲ اختصاص خواهد یافت و شاهد اجرای مصوبات خواهیم بود.
وی با اعلان اینکه اتمام طرح های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد پیشرفت همچون اولویت های دولت در اختصاص این اعتبارات و طرح های سفر بوده است، اضافه کرد: کار کارشناسی بسیاری چه در بدنه کارشناسی فرمانداری ها و استانداری چه دولت انجام شده تا بتوانیم کمبودها را احصا نماییم از طرف دیگر مبنای توزیع اعتبار، جمعیت و میزان محرومیت است و دولت تلاش دارد که توسعه را به استان بیاورد. ما نیز از مدیران کل دستگاه های اجرائی خواسته ایم تا تمام تلاش خودرا برای این منظور به کار گیرند.

کاروانسرای سمنان نخستین چراغ را روشن کرد
روز سیزدهم آبان ماه بود که وزیر میراث فرهنگی از صدور دستور تخریب دیوار مانع رؤیت کاروانسرای شاه عباسی سمنان آگاهی داد و بلافاصله بعنوان اولین کار عملی در امتداد اجرای مصوبات دولت، بهسازی کاروانسرای سمنان شروع شد تا نخستین چراغ در همان ساعات اولیه سفر استانی روشن شود همین طور از روز شانزدهم آبان ماه مرمت کاروانسرای سمنان شروع شد.
آنطور که مدیرکل میراث فرهنگی استان سمنان به خبرنگار مهر، می گوید: از روز شانزدهم آبان ماه و بعد از دستور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرمت و سامان دهی کاروانسرای شاه عباسی سمنان شروع و با حذف دیوار خارجی، عملیات انتقال زباله و نخاله از این مکان شروع شد.
حمید رضا دوست محمدی با اعلان اینکه برگرداندن دیوار کاروانسرا به فرم اصلی و اجرای نورپردازی از تاکیداتی است که در مرمت جدید دیده می شود، ابراز کرد: اجرای دوباره اندود با مصالح همگون آجری، خالی کردن بخش هایی از اندود دیوارها و برگرداندن دیوار کاروانسرا به شکل اصلی و اولی خودش از دیگر اقداماتی است که در این مرمت دیده شده است.
سهمیه دام ها دومین مصوبه اجرایی
دومین چراغ توسط جهاد کشاورزی روشن شد اداره کلی که این روزها درباره عملکردش انتقادات فراوانی است و هر روز یک گروه از دامداران صدای اعتراض شأن بلند می شود در مسافرت رئیسی به استان اما موضوع کمبود نهاده ها مطرح و بگفته استاندار سمنان هفت هزار تن سهمیه نهاده های دامی استان، پیرو مصوبه سفر رییس جمهور به سمنان، افزایش پیدا کرد.
هاشمی استاندار سمنان با اعلان اینکه این سهمیه برای کاهش مشکلات دامداران تامین و تخصیص داده شده است، ابراز کرد: رفع مشکلات دامداران استان در دستور کار دولت می باشد و امیدواریم این افزایش سهمیه ها بتواند قسمتی از مشکلات را کم کند.
وی اضافه کرد: ما در قبال کشاورزی و دامداری استان سمنان راهکارهای بسیاری را مد نظر قرار داده این که همچون آنها می توان به ترویج کشت های نوین مانند آیروپونیک و هیدروپونیک اشاره نمود همین طور پرداخت تسهیلات کم بهره برای افزایش تولید در دامداری ها دنبال می شود.

سومین مصوبه عملیاتی در دامغان انجام شد
برای مردم دامغان از این بهتر نمی شد، از وقتی دولت سیزدهم بر سر کار آمده تقریباً تمام خواسته هایشان دیده شده است مشکلات درمانی و اعتراضات شدید شأن در مسافرت رئیسی به استان سمنان که موجب شد حتی ویدیو های خشم مردم دامغان بازتاب ملی هم پیدا کند به عزل رییس دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجامید و از وقتی سرپرست جدید این دانشگاه آمده تا کنون دو بار در کمتر از یک ماه به مشکلات حوزه بهداشت و درمان دامغان پرداخته است.
موضوع مهم تر اما شنیده شدن خواست مردم درباره منطقه تاریخی و کهن تپه حصار بود که خبرگزاری مهر استان سمنان هم مفصل در گزارشی به آن پرداخت که می توانید آنرا با تیتر تمدن ۷۰۰۰ ساله زیر چرخ قطار / تپه حصار دامغان در ورطه نابودی است بخوانید مطالبه ای درباره تغییر محل عبور ریل راه آهن و جلوگیری از تردد قطارها از این منطقه تحت کاوش باستانی و زیبا که امکان دارد آنرا نابود سازد.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی حالا اما در گفتگو با خبرنگار مهر، با اعلان اینکه تغییر مسیر ریل راه آهن از محوطه تاریخی تپه حصار در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: پرونده این مساله بعد از سفر استانی رییس جمهور در وزارت خانه های راه و شهرسازی و میراث فرهنگی مفتوح شد همین طور مصوب شدن موضوع بررسی طرح جابه جایی ریل راه آهن از مجموعه تاریخی تپه حصار نقطه روشنی در دل های مردم این شهرستان ایجاد کرد که امیدواریم به زودی این خواسته مردم محقق شود.
انجام مصوبات در زمینه راه
راه از همان ابتدا هم با اهمیت ترین بخش سفر رییس جمهور به استان سمنان در کنار آب و صنعت بود و مسئولان اعلام نمودند که از مصوبات سفر استانی هیئت دولت به استان سمنان ۵۰ میلیاردریال اعتبار از محل مصوبات سفر رییس جمهور به استان برای بهبود وضعیت راه های سمنان در نظر گرفته شده است و از آنجائیکه این امر اهمیت دارد، زودتر اعتبارات آن اختصاص خواهد یافت تا شاهد ارتقای جاده های استان باشیم.
احسان منصور کیایی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سمنان که یکی از رسالت های مجموعه متبوع او حفاظت از جاده ها و تردد در آنها است در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه اعتبارات سفر رییس جمهور به استان در دو بخش شامل نگهداری از راه ها و همین طور رفع نقاط حادثه خیز هزینه خواهد شد، اظهار داشت: تلاش شده تا در مسافرت هیئت دولت درباره نیازهای جاده های استان اطلاع رسانی شود.
وی با اعلان اینکه با این اعتبارات دو طرح از چهار طرح دارای اولویت ما برای رفع نقاط حادثه خیز در لاسجرد و ایوانکی اجرائی شده و به زودی به بهره برداری می رسد، بیان کرد: استان سمنان از لحاظ فراوانی واژگونی خودرو در کشور رتبه دوم را دارد از جانب دیگر از شروع امسال تا اختتام آبان ماه ۱۱ میلیون و ۳۳ هزار خودرو در ورودی ۹ محور اصلی به استان سمنان وارد شده اند پس این آمارها نشان از اهمیت راه های استان دارد که باید در رفع نقاط حادثه خیز اعتبارات بهتری نیز گذاشته شود.

مصوبه دیگری که عملیاتی شد
پارک موزه دفاع مقدس یا آن طور که با وسواس خاصی از طرف مدیرکل حفظ آثار استان سمنان «مجموعه فرهنگی دفاع مقدس استان سمنان» نامیده می شود از مصوبات سفر سال ۸۵ رهبر معظم انقلاب اسلامی است که هنوز هم به پایان نرسیده است، این مجموعه تا کنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان هزینه در بر داشته و همین میزان دیگر هم نیاز دارد تا بصورت کامل افتتاح شود اما این طرح بزرگ فرهنگی با توجه به این که استان سمنان سه هزار شهید را تقدیم و از این بابت رتبه سوم کشور را دارد، اهمیت ویژه داشته و در مسافرت رئیسی به استان نیز گنجانده شد.
اتفاقاً یکی از مصوبات اجرائی نیز به همین مجموعه متعلق می باشد، آنطور که سرهنگ محمد حسن سلامی مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان سمنان به خبرنگار مهر، می گوید: استاندار سمنان در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان سمنان اعلام نمود که اعتبار از محل سفر رییس جمهور به استان برای پارک موزه دفاع مقدس ۲۰ میلیارد تومان گذاشته شده است.
وی با اعلان اینکه موزه آرایی مجموعه در کنار محوطه سازی و… در حال انجام می باشد، اظهار داشت: کارهای عمرانی پارک موزه دفاع مقدس استان سمنان پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و امیدواریم تا آخر سال جاری قسمتی از این طرح ها افتتاح شود از طرف دیگر یکی از هدف گذاری های مرکز فرهنگی دفاع مقدس در استان سمنان، حضور زوار امام رضا (ع) در این مرکز فرهنگی است و ایجاد زائر سرا و مرکز خدمات رفاهی و آموزشی زائر، جز درخواست های اساسی ما شمرده می شود.
بازهم راه و این دفعه در شهرک صنعتی سمنان
درباره مصوبات حوزه راه بازهم می توان به اجرائی شدن مصوبات دیگر اشاره نمود مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان هفته گذشته در گفتگویی که با یکی از رسانه ها داشت درباره مصوبات سفر هیئت دولت به استان بیان کرد: تکمیل طرح تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی شهر سمنان با تامین ۳۰۰ میلیاردریال اعتبار سال آینده به بهره ‎برداری می رسد که یک سوم این اعتبار از محل سفر رییس جمهور به استان تامین شد.
حسین دهقان با اعلان اینکه از مجموع ۳۰۰ میلیاردریال اعتبار در نظر گرفته شده برای تکمیل طرح تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی شهر سمنان، ۱۰۰ میلیاردریال از محل سفر رییس جمهور به استان سمنان تامین می شود، ابراز کرد: حالا ۱۶۰ میلیاردریال برای تکمیل طرح تقاطع غیر همسطح شهرک صنعتی شهر سمنان تخصیص یافته که برای تکمیل طرح در دست هزینه است.
وی با اعلان اینکه در زمان حاضر رمپ ورودی و خروجی شهرک صنعتی شهر سمنان آسفالت شده و تا ۱۵ روز دیگر قابل استفاده می باشد، اضافه کرد: باتوجه به تامین منابع مالی و رفع مشکلات اعتباری و باتوجه به طولانی شدن مدت اجرا، تلاش می شود این طرح هر چه سریع تر و تا نیمه نخست سال آینده تمام شود همین طور باید گفت برای تکمیل تقاطع غیر همسطح در شهرستان آرادان و راه اندازی تقاطع زیر گذر برای تامین ایمنی رفت و آمد به بیمارستان مهدی شهر از محل سفر رییس جمهوری ۶۰۰ میلیاردریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

مهدی شهر بی نصیب نماند
رئیسی در بدو ورود به استان سمنان به مهدی شهر رفت و در کنار دیدار عشایر، از چند واحد صنعتی نیز بازدید کرد اما دو ماه پس از این سفر بنظر می رسد گشایش هایی برای این واحد صنعتی درحال رخ دادن است آنطور که سرپرست معاونت عمرانی استانداری سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، اعلام نمود: ۱۵۰ هزار میلیاردریال اعتبار از محل سفر رییس جمهور برای طرح های عمرانی و اقتصادی تامین اعتبار شده است.
محمد حمیدی با اعلان اینکه راه اندازی خط تولید جدید در مهدی شهر از دیگر مصوبات سفر رئیسی بود که توسط بنیاد مستضعفان مقرر است اجرا شود، بیان داشت: این کارخانه می تواند دو هزار شغل بوجود آورد و در حقیقت همان کارخانه راکدی است که در مسافرت هیئت دولت به استان سمنان توسط رییس جمهور بازدید و دستورات لازم برای آن صادر گردیده است. امیدواریم با احیای این واحد بتوانیم تحول خوبی را در مهدی شهر، این شهرستان مستعد شاهد باشیم.
احیای کارخانه تولیدی پاکریس مهدی شهر و راه اندازی خط تولید ایران تایر دو موضوعی است که دل خیلی از مردم و به ویژه جوانان مهدی شهری را روشن کرد مقرر است از ظرفیت هایی مانند بنیاد مستضعفان نیز در این امر کمک گیری شود تا به زودی شاهد بازگشتن این واحدها به تولید باشیم چونکه وقتی کارخانه ها چراغ شأن روشن باشد، اشتغال و توسعه نیز به استان خواهد آمد.
درست است که دو ماه پس از سفر شاید زمان چندان زیادی جهت بررسی مصوبات و اجرائی شدن آنها نیست اما تا کنون هم دولت نشان داده عملکرد خوبی دراین زمینه داشته است حال باید دید که دیگر مصوبات سفر استانی رییس جمهور به استان چطور محقق می شوند موضوعی که برای نیل به آن نیاز است مدیران استانی، تلاشی جهادی داشته باشند.

منبع: