پارینه چقدر وام تولیدی داده شد؟

اجاره: آمار سالانه انتشار یافته از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان میدهد سال قبل بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی پرداخت شده و ۳۱.۵ درصد از متقاضیان این تسهیلات موفق به دریافت آن شدند. البته با این وجود آماری از میزان پرداخت تسهیلات تولید و استغال در کل سال ۱۴۰۰ در دسترس نیست.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، بر طبق این آمار در ۱۱ ماهه سال قبل ۲۴ هزار و ۳۱ میلیارد تومان در قالب ۵۴۱۰ فقره تسهیلات برای تامین مالی بنگاه های تولیدی کوچک، متوسط و طرح های نیمه تمام با پیشرفت بالای ۶۰ درصد، در امتداد اقتصاد مقاومتی و از ۲۴ آبان تا اختتام بهمن سال قبل، بیش از ۲۰۲۵ میلیارد تومان تسهیلات برنامه تولید و اشتغال (تبصره ۱۸) در قالب ۱۸۶ فقره به استانهای مختلف پرداخت شده است.
در طول این مدت ۱۷ هزار و ۱۵۸ مورد ثبت نام جهت استفاده از تسهیلات رونق تولید انجام شده که ۹۵۰۰ مورد برای دریافت بیش از ۵۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بانکها عرضه شدند و در نهایت ۵۴۱۰ فقره تسهیلات به ارزش بیش از ۲۴ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است؛ یعنی حدود ۳۱.۵ درصد از کل ثبت نام کنندگان سال قبل موفق به دریافت این تسهیلات شدند.
در این میان آماری از میزان پرداخت تسهیلات تولید و استغال در کل سال ۱۴۰۰ در دسترس نیست. اما از ۲۴ آبان تا آخر سال قبل ۵۰۴۲ مورد ثبت نام جهت استفاده از تسهیلات برنامه تولید و اشتغال انجام شده که ۱۳۴۰ مورد برای دریافت تسهیلات ۱۲ هزار و ۸۰۶ میلیارد تومانی به بانک معرفی شده اند. در نهایت ۱۸۶ مورد پرداخت تسهیلات به ارزش ۲۰۲۵ میلیارد تومان انجام شده است؛ یعنی حدود ۳.۷ درصد از کل ثبت نام کنندگان موفق به دریافت این تسهیلات شدند.
لازم به یادآوری است که تسهیلات تبصره ۱۸ قانون بودجه با بهره ۱۴ درصد پرداخت می شود که متقاضیان می توانند با ثبت نام در سامانه بهین یاب از این ظرفیت در امتداد تامین سرمایه در گردش، نوسازی و بازسازی و یا تکمیل واحدهای تولیدی بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی استفاده کنند.

منبع: