دبیر انجمن صنفی روغن نباتی عنوان کرد آمادگی صادرات روغن را داریم

به گزارش اجاره دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ضمن اشاره به این که بیش از۶۰ هزار تن روغن خام در گمرک در انتظار تغییر تعرفه گمرکی است، اظهار داشت: درخواست از سرگیری صادرات را برای وزارت جهادکشاورزی و صمت ارسال کردیم و آمادگی انجام آنرا داریم در صورتیکه مجوزهای لازم داده شود به کشورهای هدف روغن صادر می نماییم.

امیرهوشنگ بیرشک در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در تولید و توزیع روغن مشکلی خاصی وجود ندارد و بازار آرامی داریم، اظهار داشت: کارخانه ها تولیدات خویش را انجام می دهند و روغن هم در مغازه ها برای خانوار و صنف و صنعت به اندازه کافی موجود است.

وی افزود: قرار بود پس از تغییرات نرخ ارز ترجیحی و آزادسازی یارانه ها نرخ تعرفه گمرکی تغییر هم پیدا کند. منتظر مصوبه ستاد تنظیم بازار هستیم و امیدواریم تعرفه های جدید هرچه سریعتر به گمرک ابلاغ شود.

دبیر انجمن صنفی روغن نباتی افزود: بیشتر از ۶۰ هزارتن روغن خام در گمرک در انتظار تغییر تعرفه گمرکی است و امیدواریم بزودی این محموله های روغن با تعرفه های جدید ترخیص شوند.

وی در پاسخ به این سؤال که فعالان صنعت روغن نباتی معتقدند باید صادرات روغن را آغاز نماییم، با عنایت به نوساناتی که سال قبل در تأمین و توزیع روغن نباتی وجود داشت آیا امکان صادرات وجود دارد؟ اظهار داشت: هم اکنون توان تولید کارخانه های روغن نباتی در سال بیشتر از ۵ میلیون تن است اما میزان مصرف کشور ما در بهترین شرایط و بیشترین میزان بین ۲ میلیون تا ۲ میلیون و۲۰۰ هزار تن است.

بیرشک خاطرنشان کرد: صنایع روغن نباتی قاعده ای دارند که روغن وارد، تولید، تصفیه و بسته بندی می کنند و به کشورهای هدف می فرستند. در این چند سال با عنایت به این که از ارز ترجیحی برای واردات روغن استفاده می شد و تفاوت قیمتی وجود داشت این صادرات ممنوع شده بود ولی با آزادسازی نرخ ارز بطور قطع امکان صادرات فراهم است. ما پیش از ارز ۴۲۰۰ تومانی هم صادرات روغن داشتیم.

وی در انتها اظهار داشت: درخواست از سرگیری صادرات را برای وزارت جهادکشاورزی و صمت ارسال کردیم و آمادگی انجام آنرا داریم در صورتیکه مجوزهای لازم داده شود روغن خام وارد کشور می نماییم و بعد از تولید و بسته بندی صادرات انجام می شود.

منبع: