پاسخ وزیر صمت به واردات خودرو، حذف قرعه کشی و انباشت برخی تجهیزات وارداتی

به گزارش اجاره، وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلان اینکه قرار نیست خودرو های لوکس وارد شوند، برای بار چندم بر ممنوعیت واردات خودرو های دست دوم، طبق قانون اصرار کرد و اظهار داشت: بر این اساس به هیچ عنوان واردات خودرو های لوکس و دست دوم نخواهیم داشت.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، سید رضا فاطمی امین بامداد امروز (چهارشنبه) در ارتباط با این که ورود خودرو به بازار بورس مشکل ایجاد نمی کند، اظهار نمود: سه سازوکار برای بحث خودرو وجود دارد. نخستین سازوکار فروش به روش قرعه کشی است که هم اکنون در قالب سامانه یکپارچه بصورت منظم درحال اجراست. دومی نیز برای خودروهایی است که به جهت افزایش تولید از پروسه قرعه کشی خارج شده اند. در نهایت نیز سازوکار دیگر خودرو، بورس کالا است که قیمت پایه داشته و وارد بازار رقابت می شود. در این رقابت، قیمت واقعی، کاملا شفاف و مشخص است.

انباشت برخی تجهیزات که بدون ثبت سفارش وارد شدند، در بندر می ماند و ارتباطی با گمرک ندارد
وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با چرایی انباشت برخی تجهیزات در گمرک اظهار داشت: برخی افراد تجهیزاتی را بدون ثبت سفارش، وارد می کنند و این کالا در گمرک وجود ندارد و در بندر است. بدلیل این که ثبت سفارش انجام نشده، در بندر می مانند و ارتباطی با گمرک ندارد. انباشتی که پیش از گمرک می بینیم، مربوط به تاجری است که مال خودرا انبار کرده و ممکنست ببرد؛ پس واردات حساب نمی گردد.

حذف تدریجی قرعه کشی خودرو تا اختتام امسال
همانطور که قبل تر نیز سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از حذف تدریجی خودرو ها از پروسه قرعه کشی تا آخر سال جاری آگاهی داده بود، وزیر صمت نیز امروز در این رابطه تاکید کرده است: قبل تر بنده اعلام نموده بودم در سال ۱۴۰۱ قرعه کشی حذف می شود، اما اینطور برداشت شد که از شروع سال، قرعه کشی حذف می شود که برداشت صحیحی نیست. طبق برنامه ریزها مقرر شده است که قرعه کشی خودرو ها در طول سال و به تدریج حذف شوند که در حال انجام است.

آیین نامه واردات خودرو نهایی شده و در وضعیت خوبی است
وی در ارتباط با آخرین وضعیت بخشنامه واردات خودرو، اشاره کرد: بخشنامه واردات خودرو نهایی شد و بجای خوبی رسیده است. چند قید در این بخشنامه لحاظ شده است؛ به طور مثال زمانی که خودرویی وارد می شود، بایستی خدمات بعد از فروش داشته باشد یا خودرویی که وارد می شود، حتما بایستی انتقال فناوری صورت گیرد. هر شخصی که این شرایط را بوجود آورد، می تواند خودرو وارد کند؛ این مساله منحصر به خودروسازان نیست.
وزیر صمت افزود: این که واردات خودرو ها از چه کشورهایی به انجام می رسد، توسط بازرگانان مشخص می شود که خودرو از چه کشوری وارد شود و قیدی در این خصوص وجود ندارد.
فاطمی امین با اعلان اینکه قرار نیست خودرو های لوکس وارد شوند، اشاره کرد: واردات خودرو های دست دوم هم طبق قانون ممنوعست.
یادآوری می شود که قبل از این چند باری مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تاکید کرده است که قرار نیست هیچ خودروی دست دومی وارد کشور شود.
انتهیا پیام

منبع: