عدد شامخ به ۵۲ رسید ورود باردیگر اقتصاد به دوره رونق

اجاره: اتاق تجاری ایران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت شامخ در شهریور ماه امسال پرداخته که نشان از رشد محسوس آن نسبت به مرداد ماه دارد.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، اتاق تجاری شاخص شامخ(شاخص مدیران خرید) را به شکل ماهانه و برمبنای ارزیابی از وضعیت بنگاه های اقتصادی ارائه می کند. شامخ در بازه ای میان صفر تا ۱۰۰ تعریف می شود و هرچه این عدد پایین تر از ۵۰ باشد به مدلول ورود به دوره رکود و هرچه بالاتر از ۵۰ باشد به مدلول ورود به رونق است. این عدد در ماه های قبل روندی نزولی داشت، اما آمارهای شهریور ماه نشان از بهبود نسبی شرایط دارد.
با وجود ادامه برخی مشکلات بنگاه های اقتصادی، شامخ اقتصاد در شهریورماه ۱۴۰۱ به ۵۲.۰۸ واحد و شامخ صنعت به ۵۳.۲۵ واحد رسید که به ترتیب نسبت به مردادماه، ۴.۰۲ و ۴.۸ واحد افزایش نشان میدهد. البته این بهبود برای همه صنایع و بخش های اقتصادی محقق نشد و در شرایطی که برخی با بهبود قابل توجه شاخص شامخ مواجه بودند برخی نیز وضعیت بدی را تجربه کردند.
کارشناسان مرکز پژوهش های اتاق ایران شامخ ۴ گروه از صنایع حاضر در شامخ شهریور ۱۴۰۱ شامل گروههای «صنایع فلزی»، «وسایل نقلیه و قطعات وابسته»، «پوشاک و چرم» و «پالایش و پتروشیمی» را تحلیل و عوامل بهبود یا افت شامخ این گروه ها را بررسی نموده اند. طبق این گزارش در شهریورماه، بالاترین عدد شامخ به دست آمده متعلق به گروه «صنایع فلزی» بوده و در مقابل صنعت «پوشاک و چرم» کمترین عدد به دست آمده در شامخ شهریورماه را به خود مختص کرده است.
در شهریورماه ۱۴۰۱ بالاترین عدد شامخ به دست آمده مربوط به گروه صنایع فلزی بوده است. (۵۹.۴) مقدار تولید محصولات بهبود چشمگیری داشته است (۶۳.۳) و میزان سفارش های جدید نیز با ثبت عدد ۶۰.۳ بیشترین میزان در میان تمام صنایع را رقم زده که حاکی از رشد شایان توجه سفارش های ثبت شده در شهریورماه نسبت به مردادماه است. سرعت انجام و تحویل سفارش ها نیز بالا رفته (۵۹.۳) و موجودی مواد اولیه کاهش اندکی را تجربه کرده است (۴۵.۹). میزان استخدام و به کارگیری نیروی کار نیز افزایش قابل توجهی داشته است (۶۰).
در این ماه ۱۴۰۱، با وجود افت قیمت محصولات فلزی در بازارهای جهانی، گزارش های به دست آمده از مدیران خرید حکایت از این دارد که در بازارهای داخلی شاهد بهبود در وضعیت عمومی کسب وکارهای این صنعت بوده ایم. اما دلیلهای این نتایج را باید در عوامل اصلی مؤثر بر محیط کسب وکار این صنعت در کشور جستجو کرد.
در شهریورماه ۱۴۰۱ عدد شامخ به دست آمده برای گروه وسایل نقلیه و قطعات وابسته نشان از بهبود در وضعیت عمومی کسب وکارهای این گروه داشته است (۵۸.۵). عدد به دست آمده برای شامخ این گروه پس از گروه صنایع فلزی بالاترین عدد در بین گروههای مختلف است. مقدار تولید محصولات حکایت از بهبود چشمگیری دارد (۶۴.۵) و میزان سفارش های جدید نیز که به دلایلی که بدان اشاره خواهد شد نشان از رشد در شهریورماه دارد (۵۴.۸). سرعت انجام و تحویل سفارش ها نیز بالا رفته (۵۱.۳) و موجودی مواد اولیه کاهش اندکی را تجربه کرده است (۴۵.۳). میزان استخدام و به کارگیری نیروی کار نیز افزایش قابل توجهی داشته است (۶۱.۳). اما دلیلهای این نتایج چه بوده است؟
برمبنای اطلاعات موجود در گزارش عملکرد ماهانه شهریورماه تعدادی از شرکت های خودروسازی که در سامانه کدال انتشار یافته است، اعطای مجوز عرضه برخی محصولات شرکت های خودروسازی در بورس کالا نیز تا حدودی بر قیمت خودرو در بازار آزاد و افزایش فروش تأثیرگذار بوده است. همین طور بنا بر اعلام شرکت سایپا، مجوز شماره گذاری برخی محصولات این شرکت که قبل تر لغو شده بود در شهریورماه از مبادی ذی ربط گرفتن شده است. از طرف دیگر افزایش فروش تعدادی از محصولات خودرویی و محصولات قطعه سازان مربوط به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری (فروش ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری دیزلی به وزارت کشور) و انعقاد قرارداد با تعدادی از دستگاه های دولتی (فروش ۵۰۰۰ دستگاه ون درون شهری بنزینی به وزارت کشور) است که توسط تعدادی از شرکتها گزارش شده است. از طرف دیگر اخبار انتشار یافته درباب احتمال افزایش قیمت انواع خودرو در پائیز، نیز بر افزایش تقاضای خودرو در شهریورماه مؤثر بوده است.
در بین گروههای مختلف مورد بررسی در شامخ شهریورماه، کمترین عدد به دست آمده برای شامخ گروه صنایع پوشاک و چرم است. عدد شامخ این صنعت ۴۱.۶ است که به مدلول افت قابل توجه در وضعیت عمومی کسب وکارهای این صنعت نسبت به ماه گذشته است. میزان تولید در شهریورماه نسبت به ماه گذشته به شدت کم شده (۳۷.۵) و سفارش های جدید نیز به طورجدی افت داشته است (۳۱.۳). سرعت تحویل سفارش های جدید اندکی کم شده (۴۳.۸) و موجودی مواد اولیه بدون تغییر بوده است (۵۰). اعداد به دست آمده برای این صنعت دلالت بر افت شایان توجه در فروش (۳۱.۳)، کاهش بسیار در میزان صادرات (۳۱.۱) باوجود تنزل قیمت محصولات تولیدی (۳۷.۵) دارد.

منبع: