برنامه ویژه صندوق نوآوری برای توسعه صادرات دانش بنیان

به گزارش اجاره، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: برمبنای سیاست جدیدی که در صندوق نوآوری اتخاذ نموده ایم، از توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان حمایت می نماییم و برای این مساله برنامه ای خاص تدوین کرده ایم.
به گزارش اجاره به نقل از ایسنا، دکتر سیاوش ملکی فر در سمینار معرفی خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: صندوق نوآوری، مولود قانون پشتیبانی از کسب وکارهای دانش بنیان است که در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وی با اعلان اینکه امروز صندوق نوآوری و شکوفایی، تنها محلی برای ارائه وام به شرکت های دانش بنیان نیست، بلکه توانسته ۷۷ خدمت متفاوت در حوزه های تسهیلات، توانمندسازی، ضمانت نامه و سرمایه گذاری به شرکت های دانش بنیان ارائه کند، اشاره کرد: از طرف دیگر بخش عمده ای از تمرکز صندوق، شکل دهی و نظام بخشی به زیست بوم تامین مالی فناوری در کشور بوده و در این راه اهتمام کرده از بازیگران مختلفی مانند شبکه بانکی کشور، بازار سرمایه، بخش خصوصی، بنگاه های تجاری و صنعتی بزرگ و سایر بخش ها استفاده نماید.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همین طور در ادامه با اشاره به خدمات این صندوق به شرکت های غیردانش بنیان و فناور نیز اظهار داشت: با توسعه زیست بوم نوآوری کشور در سالهای قبل و از آنجائیکه صندوق نوآوری بر طبق قانون تنها مجاز به ارائه خدمات به شرکت های دانش بنیان است، سیاست ما بر این بوده است که با همکاری بازیگران مختلف، خدمات خودرا به بدنه غیردانش بنیان نوآوری در کشور نیز برسانیم. در این زمینه صندوق نوآوری در سالهای قبل، مبادرت به پشتیبانی از توسعه صندوق های پژوهش و فناوری در سراسر کشور کرده است.

ملکی فر اضافه کرد: امروز در تمام استانهای کشور یک صندوق پژوهش و فناوری استانی درحال تامین مالی فناوری در استان هاست. علاوه بر آن دانشگاه های مادر نیز واجد صندوق پژوهش و فناوری شده اند. بخش دیگری از این صندوق ها به حوزه های تخصصی اختصاص پیدا کرده است؛ برای مثال امروز صندوق های حوزه سلامت، نفت، اقتصاد دیجیتال و… درحال تامین مالی تخصصی حوزه های نوآوری هستند.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰ صندوق پژوهش و فناوری برای ارائه خدمات، تسهیلات و ضمانت نامه به زیست بوم فناوری در کشور، اظهار داشت: از طرف دیگر این صندوق ها از طرف صندوق نوآوری و شکوفایی عاملیت سرمایه گذاری دارند. صندوق نوآوری در پرداخت تسهیلات و انجام حمایت های خرد از شرکت های دانش بنیان بوسیله ساز و کاری به نام خط اعتباری با این صندوق ها وارد همکاری می شود.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی همین طور اظهار داشت: در حوزه صدور ضمانت نامه برای شرکت های دانش بنیان نیز صندوق نوآوری در همکاری با شبکه بانکی کشور، نرخ سپرده ضمانت نامه ها برای شرکت های دانش بنیان را از ۱۰ درصد به ۲.۵ درصد کاهش داده است.

بگفته ملکی فر، برگزاری رویدادهای تبادل فناوری، رویدادهای آموزشی، پشتیبانی از حضور شرکت های دانش بنیان در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و ارائه مشاوره به شرکت های دانش بنیان در حوزه ثبت اختراع و حفظ مالکیت فکری از دیگر حمایت های صندوق است که در امتداد توانمندسازی شرکت های دانش بنیان استفاده می شود.

وی اشاره کرد: امروز منابع صندوق نوآوری به قدری نیست که تکافوی نیاز زیست بوم نوآوری را کند. امروز تعداد شرکت های دانش بنیان به حدود ۹ هزار شرکت رسیده است و دراین زمینه نیاز به منابع مالی بسیار بیشتری برای نقش آفرینی بهتر صندوق نوآوری است. با این همه برمبنای دستورالعمل های جدیدی که دولت صادر کرده است، محل دریافت منابع صندوق دیده شده است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره کرد: باتوجه به سیاست انقباضی بانک مرکزی در امتداد مهار تورم و جلوگیری از رشد ترازنامه بانکی، صندوق نوآوری وارد همکاری با سازمان بورس شده و بنا دارد تا قسمتی از تامین مالی شرکت های دانش بنیان را بواسطه انتشار اوراق فراهم آورد.

ملکی فر در آخر با تأکید بر توسعه خدمات توانمندسازی شرکت های دانش بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی، اظهار داشت: در این جهت و برمبنای سیاست جدیدی که اتخاذ نموده ایم، از توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان حمایت می نماییم و برای این مسئله برنامه ای خاص تدوین کرده ایم.

منبع: