اعلام دلیلهای عدم تحقق درآمدهای بودجه

به گزارش اجاره، رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در مجموع تحقق منابع و درآمدها در هفت ماه ابتدایی امسال ۷۰ درصد است و با آن چه در بودجه پیش بینی شده فاصله داریم.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، داوود منظور امروز در مراسم روز ملی مرکز آمار در جمع خبرنگاران درباره ی تحقق منابع و درآمدهای بودجه سال جاری اظهار داشت: در مجموع تحقق منابع و درآمدها در هفت ماه ابتدایی امسال ۷۰ درصد است و با آن چه در بودجه پیش بینی شده فاصله داریم. علت این مساله، بیش برآوردی هایی است که در بودجه ۱۴۰۲ اتفاق افتاده بود و امروز باید با رویکرد اختصاص بودجه به مدیریت بپردازیم.
منظور افزود: یکی از آن بیش برآوردی ها در عرصه درآمدهای نفتی است؛ درآمدهای نفتی در بودجه ۶۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، فرض بر این بوده که نفت را با قیمت ۸۰ دلار و به میزان ۱.۵ میلیون بشکه بفروشیم اما در بسیاری ماه های سال قیمت فروش و میزان صادرات کم بوده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۳ تلاش می نماییم منابع و هزینه ها را واقع گرایانه تعیین نماییم، به شکلی که انطباق بالایی بین مصارف و منابع اتفاق بیفتد.
معاون رییس جمهور تصریح کرد: یکی از دلایلی که منابع پیش بینی شده در بودجه امسال تحقق نیافته، درآمدهای نفتی، همین طور درآمدهای حاصل از واگذاری دارایی ها و مولدسازی دارایی ها است.
تحقق کمتر از ۱۰ همت واگذاری دارایی های مازاد
وی با اشاره به پیش بینی رقم ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی مولدسازی دارایی ها، اظهار داشت: گرچه مولدسازی را امسال با جدیت دنبال می نماییم و هیأت ویژه ای در دولت، قوه قضائیه و مجلس هر هفته دراین زمینه تشکیل جلسه می دهد، اما چسبندگی در واگذاری دارایی های مازاد در دستگاهها وجود دارد که توفیق ما این زمینه به کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان در هفت ماهه نخست امسال رسانده و همین مساله یکی از دلیلهای عدم تحقق درآمدهای بودجه است.
منظور اظهار داشت: حالا به انتهای واگذاری دارایی های دولت رسیدیم و قسمتی از واگذاری ها در عمل انجام شده است و به همین جهت در هفت ماهه امسال کمتر از ۲۵ درصد از درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی از این محل محقق شده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۳ تلاش می نماییم منابع و هزینه ها را واقع گرایانه تعیین نماییم، به شکلی که انطباق بالایی بین مصارف و منابع اتفاق بیافتد.
وی اشاره کرد: اگر تقارن و نزدیکی بین منابع و مصارف نباشد موجب گلایه مندی دستگاهها می شود. از طرف دیگر موجب عدم تحقق وعده های ما می شود و امیدوار هستیم با تعامل با مجلس شورای اسلامی بتوانیم بودجه واقع گرایانه برای ۱۴۰۳ تنظیم نماییم.
معاون رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: پرداخت به ذینفع نهایی را با جدیت دنبال می نماییم، نمونه ای از آنرا در چند دستگاه اجرا و موانع را شناسایی کرده ایم.
بودجه سال آینده برمبنای برنامه هفتم نوشته می شود
وی همین طور بیان کرد: باتوجه به نهایی شدن برنامه هفتم در مجلس، تلاش می نماییم بودجه سال بعد با رویکرد های برنامه هفتم نهایی شود. امروز پیش نویس بودجه آماده شده و در دولت ارائه خواهد شد. پس از رسیدگی به برنامه هفتم در مجلس، اولین مرحله بودجه ۱۴۰۳ به مجلس تقدیم می شود.
منظور به آمار اشتغال هم اشاره نمود و اضافه کرد: آمار اشتغال تابستان نشان میدهد در نرخ بیکاری به دامنه هفت تا هشت درصد نزدیک شدیم و این کاهش نرخ بیکاری نشان میدهد فضای کسب وکار در کشور درحال بهبود است و تلاش داریم به طرف نرخ بیکاری طبیعی حرکت نماییم. البته نرخ بیکاری جوانان با اهمیت ترین دغدغه ما است و تدابیری در شورای عالی اشتغال و دولت داریم.
وی اظهار داشت: بر طبق آخرین داده های مرکز آمار، رشد اقتصادی در سه ماهه نخست امسال ۷.۸ درصد بود و انتظار داریم در تابستان هم اتفاق مشابهی افتاده باشد و تا دو ماه آتی اطلاعات حساب های ملی در فصل تابستان نیز منتشر خواهد شد.

منبع: