در صحن مجلس؛ منظور: در تلاش هستیم تورم را به شرایط مطلوب برگردانیم

به گزارش اجاره، رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: حداکثر اثر تورمی افزایش یک درصد مالیات به ارزش افزوده ۶ دهم درصد در اقتصاد کشور خواهد بود؛ در عین حال در تلاش هستیم تورم را به شرایط مطلوبی برگردانیم.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، «داوود منظور» رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۲) مجلس شورای اسلامی ضمن تشکر و تقدیر از حضور مردم در مراسم خاکسپاری پیکر شهدای گمنام و تسلیت بمناسبت شهادت مدافعان امنیت نیروی انتظامی، اظهار نمود: تشکر می کنم از همدلی مجلس انقلابی با دولت مردمی در سالی که مقام معظم رهبری در عید سعید فطر تاکید به همراهی حداکثری داشتند. همینطور از رئیس مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، اعضای کمیسیون تلفیق هم تشکر می کنم که بعد از جلسه قبل فرصتی را فراهم کردند تا با نمایندگان در جهت رفع نگرانی آنها گفتگو نماییم.
وی افزود: گزارش های بسیار خوبی در کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق و مرکز پژوهشها تهیه شده بود که حاوی نکات ارزشمند و منصفانه ای بود پیرامون نقاط قوت لایحه تنظیم شده با نگاه به بعضی از ضعف هایی که از نظر دوستان نیازمند بررسی و تصمیم گیری است. هیچ کاری جز کارهایی که خدا انجام می دهد بدون نقص و عیب نبوده و اگر نمایندگان به کلیات لایحه رای می دهند به مفهوم رای به جزئیات و تمامی مفاد لایحه نیست و ما در کمیسیون تلفیق در محضر نمایندگان حضور داریم و تلاش خواهیم کرد با عنایت به گفت وگوهای صورت گرفته نگرانی های مخالفان لایحه که امروز اظهارنظر کردند را برطرف نماییم.
در بودجه عمومی، اعتبارات تملک را ۳۷۵ همت پیشبینی کرده ایم
رییس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه وقتی لایحه بودجه به قانون تبدیل می شود محصول مشترک دولت و مجلس است، اظهار داشت: الان نیمی از طریق طی شده و نیمی دیگر باید با کمک و حمایت شما طی شود، همه ما تلاش می نماییم سال آینده را از آغاز فروردین ماه پر قدرت و در قالب سیاست های برنامه هفتم و احکام آن شروع نماییم و سال استثنایی و متفاوتی را رقم بزنیم. این بودجه هم ابزار و چارچوب کارهایی است که دولت باید انجام دهد. ما امیدواریم با کارهای فشرده ای که طی ۲ ماه آینده انجام می دهیم لایحه را به قانون تبدیل نماییم.
وی خاطرنشان کرد: امروز در شرایطی هستیم که نمایندگان فرایند بررسی بودجه برای نخستین بار را تغییر داده اند و در بخش اول صرفا به سمت بررسی احکام و منابع درآمدی می رویم و همینطور مفروضات در ارتباط با تنظیم جزئیات بودجه و بیان ترازهای عملیاتی و مالی در قسمت اول قرار دارد. این بخش را با همین رویکرد تدوین کردیم و در گزارش مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون برنامه و بودجه هم آمده که تلاش کردیم به احکام غیر بودجه ای وارد نشویم و به احکامی که دقیقا متناظر با تکالیف برنامه هفتم بوده و در جای جای لایحه هم به آن اشاره کردیم بپردازیم و سقف منابع را بعلاوه سایر اطلاعات در چارچوب ۸ جدول پیوست تقدیم کردیم.
وی افزود: تلاش کرده ایم محورها و راهبردهای اصلی و سیاست های برنامه هفتم توسعه را که با تائید شورای نگهبان ابلاغ می شود را در لایحه بودجه بیاوریم. یکی از دغدغه های شما مساله رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال است که برای آن در بودجه سال آینده، در بودجه شرکت ها ۶۵۰ همت سرمایه گذاری در قسمت های پیشران کشور دیده ایم. این غیر از آن چیزی است که دولت از بودجه عمومی انجام می دهد. جدول بودجه شرکت ها را در جدول ۸ عرضه کرده ایم. یکی از اجزایی که ملاحظه می کنید اعتبارات و هزینه های سرمایه ای است.
رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: در بودجه عمومی اعتبارات تملک را ۳۷۵ همت پیشبینی کرده ایم که امکان دارد بگوییم نسبت به سالجاری افزایش پیدا نکرده، بله نسبت به مصوب افزایش پیدا نکرده اما نسبت به عملکرد سالجاری با عنایت به عدم تحقق منابع ۴۳ درصد رشد داریم. این موارد با یکدیگر به معنای هزار و ۵۰ همت سرمایه گذاری توسط دولت می باشد.
منظور اظهار داشت: برای تولید واحدهای کسب و کار کوچک و خرد که در برنامه هفتم توسعه بر آن تاکید شده در تبصره ۲ منابع دیده ایم و ۳۱ همت دولت باید از منابع خود به حساب های پیشرفت عدالت در استان ها اختصاص دهد که باید با منابع بانکها به نسبت یک و ۳ ترکیب شود که به یکصد همت منابع می رسد و از طرفی یکصد همت از محل تسهیلات قرض الحسنه پیشبینی شده، در کل ۲۰۰ همت منابع برای واحدهای خرد، مشاغل کوچک و کسب و کارهای متوسط و کوچک پیشبینی شده، این یکی از اقدامات مؤثری است که در تحقق خواسته شما در برنامه هفتم توسعه گام عملی برداشته ایم.
۱۵ میلیارد دلار برای تأمین کالای اساسی مورد نیاز مردم اختصاص داده ایم
وی اظهار داشت: در مورد فرهنگ و خانواده هم یک درصد از اعتبارات هزینه ای شرکتهای دولتی صرف امورات در ارتباط با جوانی جمعیت، رشد و شکوفایی بانوان، اردوهای زیارتی، راهیان نور، راهیان پیشرفت، موضوعات قرآنی و فرهنگی و گلزار شهدا و تکریم شهدا شود. اینها تمهیدات ما برای تحقق آن چه که شما برای ما تکلیف کرده اید، است.
رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در مورد کالاهای اساسی به جهت اینکه شما اطمینان پیدا کنید معادل ۱۵ میلیارد دلار یا ۱۳.۶ میلیارد یورو برای تأمین کالای اساسی مورد نیاز مردم اختصاص داده ایم. ۱۰ قلم کالای اساسی با نرخ حمایتی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار یا ۳۱ هزار تومان برای هر یورو پیشبینی شده است. نمی خواهیم به مردم فشار وارد نماییم اما اگر نرخ ارز کالای اساسی را ۳۵ یا ۳۶ هزار تعیین می کردیم حتما منابع دولت افزایش پیدا می کرد اما نمی خواهیم منابع دولت را به بهانه سفره مردم افزایش دهیم و کالاهای اساسی که بعضی از آنها از راه مالیات تأمین می شوند را با قیمت بالا در اختیار مردم قرار دهیم. این موارد در جهت رفع نگرانی مردم است.
منظور اضافه کرد: در مبحث خرید تضمینی گندم با عنایت به نگرانی ها و تجربه ای که امسال داشتیم، متأسفانه با تأمین مالی تورمی خرید تضمینی گندم را انجام دادیم، در سال آینده منابع پایدار پیشبینی کرده ایم و تلاش کرده ایم مشارکت بخش غیر دولتی صنف و صنعت را در زمینه خرید تضمینی گندم فراهم نماییم یعنی ۸۰ درصد توسط دولت و ۲۰ درصد از راه صنف و صنعت خریداری می شود. از راه مباشرین دولتی و غیر دولتی با قیمت های تضمینی گندم را خریداری می نماییم تا کشاورزان با قدرت تولید کنند و خودکفایی گندم محقق شود.
وی اظهار داشت: در مورد بازنشستگان نگرانی داشته ایم اما اعلام نموده بودیم بودجه دو مرحله ای بوده و مصارف بودجه را در مرحله اول نیاورده ایم و در مرحله دوم مصارف را تقدیم می نماییم و از نظرات شما در تدوین بخش دوم که در ارتباط با مصارف است استفاده می نماییم، لایحه به مجلس عرضه و با نظر شما تصویب می شود.
رییس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: با عنایت به تاکید مجلس در زمینه متناسب سازی حقوق بازنشستگان حکم و بند مشخصی را آورده ایم، در این حوزه درحال تصمیم گیری هستیم تا نوعی منابع پایدار داشته باشیم، نمی توانیم با روش انتشار اوراق بدهی که نوعی روش غیر پایدار می باشد متناسب سازی حقوق بازنشستگان را اجرا نماییم ازاین رو یک منبع پایدار برای این کار اختصاص دهیم.
این تفسیر که از جیب بازنشستگان برمی داریم و به آنها بازمی گردانیم، غلط است
منظور با اشاره به اینکه مطابق قانون که مجلس مصوب کرده ۴۰ درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات و ارزش افزود معاف است، اظهار داشت: بخش کشاورزی و صادرات کالاها از پرداخت مالیات ورزش افزوده معاف بوده ازاین رو اعمال یک درصد مالیات به ارزش افزوده متوجه همه بخش های اقتصاد کشور نمی گردد.
وی افزود: حداکثر اثر تورمی افزایش یک درصد مالیات به ارزش افزوده ۶ دهم درصد در اقتصاد کشور خواهد بود. در عین حال در تلاش هستیم تورم را به شرایط مطلوبی برگردانیم.
رییس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: ازاین رو این تفسیر که ما از جیب بازنشستگان برمی داریم و به آنها بازمی گردانیم، تفسیر درستی نیست. بر مبنای ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی و عمده نیازهای ضروری مردم مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی گردد.
معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه کالاهای پرمصرف مردم از قبیل نان، آرد، گوشت، قند، شکر، برنج، حبوبات، شیر، پنیر و روغن نباتی معاف از مالیات بر ارزش افزوده است، بیان نمود: مردم کم درآمد مالیات بر ارزش افزوده نمی پردازند، این مالیات را کسانی می پردازند که در سطوح درآمد بالاتری هستند.
منظور خاطرنشان کرد: بازنشستگان عزیز که به طور عمده از قشر کم درآمد بوده بار مالیات بر ارزش افزوده را احساس نخواهند کرد. گروه کشاورزی به صورت کلی از مالیات بر ارزش افزوده معاف است. حمل و نقل عمومی و انواع دارو هم از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند ازاین رو نباید نگرانی نسبت به تورم آن و وارد شدن فشار به جیب مردم وجود داشته باشد.
وی با یادآوری این که در لایحه تقدیمی به سمت اصلاح ساختار بودجه حرکت کرده ایم، خاطرنشان کرد: کسری بودجه باعث تمام گرفتاری های دیگر در اقتصاد کشور خواهد شد و ما تمام درآمدهای دیگر دولت را با عنایت به سه سال قبل مورد بازبینی قرار داده ایم.
رشد منابع نسبت به سال قبل ۱۸ درصد و نسبت به عملکرد سال قبل ۵۰ درصد بوده است
رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: رشد منابع ما فقط ۱۸ درصد بوده البته نسبت به عملکرد سال جاری رشد بودجه ای ما ۵۰ درصد است. معاون رئیس جمهور بیان نمود: یکی از برنامه های ما اینست که منابع پایدار پیشبینی نماییم و ۲۰ همت برای بدهی پیمانکاران در نظر گرفتیم. این اصلاح ساختار اساسا به اصلاح اقتصادی کشور منجر می شود.
منظور با اشاره به اینکه ما معافیت مالیاتی مشاغل و حقوق بگیران را افزایش داده ایم، افزود: از طرفی نظام مالیاتی بر مبنای تقویم پایگاه های اطلاعاتی و فرارهای مالیاتی پایه گذاری شده و قانون پایانه های فروشگاهی که جز افتخارات این مجلس بوده کمک بسیاری به ما کرده، بخشی از آن سال جاری اجرا شده و به صورت کامل تر سال آینده اجرا خواهد شد. در کنار این مالیات بر سوداگری و عایدی سرمایه به منابع دولت کمک خواهند کرد و معافیت های خودساخته ای که برخی شرکت ها همچون شرکتهای معدنی برای خود ساخته بودند برداشته شد.
وی در انتها از تمامی مخالفان و موافقت لایحه بودجه تشکر و اظهار داشت: در بررسی جزئیات تمامی موارد مطرح شده اعمال خواهد شد.

منبع: