بازار ارز کنترل می شود

به گزارش اجاره، سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با تغییر ساعت کار رسمی اظهار داشت: دولت برنامه ای برای تدوین لایحه تغییر ساعت کار رسمی کشور ندارد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت امروز در نشست خبری اظهار نمود: در قسمت حقیقی اقتصاد ایران اخیرا گزارشی در ارتباط با میزان تولید و فروش شرکتهای بزرگ صنعتی کشور انتشار یافته که بر مبنای آن در دیماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل شاهد رشد تولید بودیم.
وی اضافه کرد: تولید در دیماه ۱.۹ درصد و نسبت به آذر ماه سال جاری ۴.۵ درصد رشد داشته است.
خاندوزی افزود: در صنعت شیمیایی و فلزات به ترتیب افزایش ۶ و ۹ درصدی داشته ایم اهمیت آن در دیماه به اینست که در فصل سرد سال علیرغم سختی دسترسی به گاز اما تولید در این بخش رشد داشته است.
کاهش رشد نقدینگی به ۲۵.۲ درصد
وی در رابطه با بخش قیمتی اقتصاد هم ضمن اشاره به کاهش رشد نقدینگی اظهار داشت: هدف گذاری کنترل نقدینگی تا پایان سال جاری ۲۵ درصد بود که در انتها دیماه به ۲۵.۲ کاسته شده است. رشد پایه پولی هم به ۳۱.۷ درصد رسید که پایین ترین میزان ۱۷ ماه گذشته است. این در حالیست که رشد نقدینگی در دولت قبل به ۴۰ درصد رسیده بود.
خاندوزی افزود: ازاین رو دولت موفق شد یکی از لنگرهای تورمی را به خوبی کنترل کند.
سخنگوی اقتصادی دولت خاطرنشان کرد: بر مبنای اطلاعات مرکز آمار تورم نقطه به نقطه مسکن در انتها دیماه نسبت به دیماه ۱۴۰۱ معادل ۱۱ درصد کاهش داشته است. همینطور نسبت به اردیبهشت سال جاری هم حدود ۷۵ واحد درصد کاهش تورم نقطه به نقطه در مسکن داشته ایم. البته این رقم به معنای کاهش سرعت رشد قیمت ها بوده که البته امسال عدد قیمت های مسکن به صورت مطلق هم کاهش داشته است. تورم ماهانه مسکن در سال جاری به اندازه ۵ ماه منفی بود و در سایر ماه ها رشد بسیار نازلی داشت. در ماه هایی که تورم منفی نبوده رشد مثبت زیر ۲ درصد بوده است.
رشد ۳۰ درصدی ترانزیت
خاندوزی در مورد ترانزیت هم اظهار داشت: ترانزیت از مرز ۱۴.۲ میلیون تن در انتها دیماه گذشت که نسبت به ۱۰ ماهه سال گذشته رشد ۳۰ درصدی را نشان داده است.
وزیر اقتصاد اضافه کرد: انتظار داریم تا آخر سال به ۱۶ میلیون تن ترانزیت کالا از قلمروی ایران برسیم. علت اهمیت رشد ترانزیت هم بی اثر بودن تحریم ها است که چاره دولت سیزدهم بود. دولت به دنبال جایابی اقتصاد ایران در منطقه و همسایگان است و باید اقتصاد ایران را از منظر ارتباطات بین المللی ارتقا دهیم تا تحریم ها را کم اثرتر کند.
سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با ساماندهی ارزهای دیجیتالی خاطرنشان کرد: راهبرد دولت در این خصوص شفافیت و مشاهده پذیری این بخش است.
وی اضافه کرد: همینطور به دنبال تدوین قوانینی هستیم تا هم از کلاهبرداری ها جلوگیری شود و هم شفافیت داشته باشیم. در سایر کشورها هم ابزارهای مختلفی برای مشاهده پذیری این بخش بوجود آمده بخصوص که این حوزه ذاتاً تمایل به عدم شفافیت دارد.
سند ارزهای دیجیتالی تدوین شده است
خاندوزی افزود: در قانون جدید بانک مرکزی که آذر ماه از جانب رئیس جمهور ابلاغ گردید این وظیفه بر عهده بانک مرکزی گذاشته شده تا سندی برای ارزهای دیجیتالی تدوین شود تا در این خصوص به شفافیت برسد. بانک مرکزی سند آنرا تهیه کرده و در مراحل بررسی و تأیید قرار دارد.
سخنگوی اقتصادی دولت ضمن اشاره به صدور مجوز صید در استان هرمزگان اظهار داشت: پس از ۲۰ سال صدور مجوز صید از انحصار خارج شد و به سهولت در اختیار صیادان قرار گرفت.
وی اضافه کرد: با همکاری استانداری هرمزگان صدور مجوز فقط برای ساحل نشینان و صیادان بدون کاغذبازی و رجوع حضوری انجام شد.
خاندوزی افزود: برای دو استان سیستان و بلوچستان و بوشهر هم فرایند ثبت درخواست شروع شده و متقاضیان می توانند درخواست خویش را برای صید و قایق ثبت کنند. بعد از تکمیل فهرست این فرایند برای استان خوزستان هم عملیاتی خواهد شد.
ساعت رسمی کشور تغییر نمی کند
سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با تغییر ساعت کار رسمی اظهار نمود: دولت برنامه ای برای تدوین لایحه تغییر ساعت کار رسمی کشور ندارد. بر مبنای مصوبه مجلس شورای اسلامی، دولت این اختیار را دارد که ساعت دستگاههای زیر مجموعه خویش را بگونه ای تنظیم کند که استفاده بهینه از انرژی محقق شود.
وی اضافه کرد: بررسی های وزارت نیرو نشان داده است که در فصل گرم پارسال، تغییر ساعت اداری در حوزه مجموعه های زیر نظر دولت و نهادهای عمومی، صرفه جویی ۸۵۰ مگاواتی در مصرف برق کشور را به همراه داشته که این عدد معادل میزان تولید سه نیروگاه است.
خاندوزی افزود: با عنایت به اثربخش بودن این سیاست، در سال آینده هم دولت از این ظرفیت برای کاهش مصرف انرژی استفاده خواهد نمود.
موافقت با افزایش قیمت نان در بعضی استان ها
وزیر امور اقتصادی و دارایی در رابطه با ادعای افزایش قیمت نان در بعضی نانوایی ها اظهار داشت: سیاست دولت در این خصوص اینست که سهم هزینه نان در معیشت و سفره خانوار پایین بماند. این سهم در شروع دولت ۲.۵ درصد بود که حالا به ۲ درصد کاسته شده است.
وی اضافه کرد: در بعضی استان ها تقاضای افزایش قیمت داشتند که به شوراهای آرد و نان رفت و مصوب شد اما اگر تخلفی در قیمت و کیفیت ایجاد شود، رسیدگی به آن در حوزه فعالیت وزارت صمت و سازمان تعزیرات است.
منتظر معرفی شرکتهای ارزشمند برای سهام عدالت جدید هستیم
وزیر اقتصاد در مورد وضعیت جاماندگان سهام عدالت و رایزنی با برخی وزارت خانه ها برای عرضه سهام شرکتهای تابعه اظهار داشت: در دو سال در قانون بودجه مبحث عرضه سهام عدالت به جاماندگان آمده بود اما این که اجرایی نشده به سبب اینست که برخی وزارت خانه ها سهام شرکتهای خویش را نداده اند.
وی افزود: ما اصرار داریم که شرکت هایی که به این لیست می آیند، شرکتهای ارزشمند باشند. امیدواریم مخالفت دو وزارت خانه مخالف را مرتفع نماییم. مذاکرات اولیه با وزارت خانه های ذی ربط و حوزه حقوقی دولت انجام شده و امیدواریم رای دولت را در این خصوص دریافت نماییم.
قیمت گوشت بزودی متعادل می شود
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش قیمت گوشت اظهار نمود: دولت دو اقدام مهم در این حوزه را در دستور کار قرار داد؛ وزارت جهاد کشاورزی با تأمین و عرضه کافی خوراک و نهاده های دامی به پشتیبانی از تولیدکنندگان و هم چنین تعادل بخشی به بازار از راه واردات پرداخت.
وی اظهار داشت: امیدواریم برنامه وزارت جهاد کشاورزی در تأمین قیمتها که دغدغه صحیحِ مردم است، بزودی به سر انجام برسد.
دنبال افزایش مناطق آزاد جدید نیستیم
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی در رابطه با تعطیلات پنجشنبه و جمعه و نظر دولت در رابطه با این مورد اظهار داشت: دولت در رابطه با تعطیلات لایحه ای را سال قبل به مجلس تقدیم کرد که منتظر جمع بندی مجلس هستیم. قانون هر نظری داشته باشد، تابع قانون خواهیم بود.
وی در مورد مناطق آزاد خاطرنشان کرد: رویکرد دولت افزایش کمی مناطق آزاد نیست. پارسال ۷ منطقه آزاد جدید هم اضافه شده و همین مناطق جدید به سبب این که نیازمند طرح های تفصیلی بودند آغاز به کار آنها ماه ها زمان برد.
خاندوزی اضافه کرد: بنابراین سیاست ما فعال کردن همین مناطق در کنار افزایش کیفیت مناطق آزاد نسل اول است که به سبب تنگ نظری برخی دستگاه ها در اجرای ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد مشکلاتی بوجود آمده بنابراین دنبال ایجاد مناطق آزاد جدید نیستیم.
وزیر امور اقتصاد و دارایی در رابطه با سیاست های دولت برای پیشگیری از افزایش نرخ ارز و طلا در آستانه سال نو، اظهار داشت: سیاست دولت و تدابیر بانک مرکزی بر کاهش نوسانات و بازگشت ثبات به بازار ارز است و از تمام ظرفیت خود برای کنترل بازار ارز استفاده خواهد نمود.
دغدغه بانک مرکزی کنترل نرخ ارز است
خاندوزی تصریح کرد: بانک مرکزی به صورت جدی به مسئله افزایش بی ضابطه نرخ ارز در طول ۲۰ روز گذشته ورود کرد و در آینده هم همین سیاست را ادامه خواهد داد چون که بی ثباتی در نرخ ارز در هدفگذاری کنترل تورم، کشور را گرفتار مشکل خواهد نمود. تاکید رئیس جمهور هم بر کنترل این بازار و پیشگیری از افزایش تورم ناشی از آن است.
سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با سیاست های خودرویی وزارت صمت، واردات خودرو های خارجی و هم کنترل قیمت خودرو و همینطور اظهارات اخیر معاون حمل و نقل وزیر صمت، بیان نمود: راهبرد دولت که وزارت صمت آنرا پیگیری می کند به تعادل رساندن قیمت خودروی داخلی از راه افزایش تولید و هم واردات خودروی خارجی است.
وی اضافه کرد: وزیر صمت وعده داده بزودی مفصلاً در رابطه با سیاستهای خودرویی صحبت می کند. فصل الخطاب راهبردهای خودرویی آن چیزی است که در دستور کار دولت می باشد و آن چه وزیر صمت اعلام می کند؛ نه آن چه سایر مسؤولان مرتبط مصاحبه می کنند. خاندوزی در رابطه با ورود ایرلاین های خارجی به پروازهای داخلی اظهار داشت: در لایحه برنامه هفتم توسعه، بندی در این خصوص در نظر گرفته شده بود که در نهایت مورد تأیید صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت. در دولت هم فعلا مصوبه ای دستور کار کمیسیون ها نیست. وی ادامه داد: اما این که برنامه دستگاههای اجرایی چه خواهد بود با توجه، به جزئیاتی رئیس سازمان هواپیمایی داشت بنظر می رسد همان مسیر توسط وزارت راه و شهرسازی پی گیری می شود. امکان فروش برق با رمز ارز سخنگوی اقتصادی دولت در رابطه با استفاده از انرژی های تجدیدپذیر اظهار داشت: در بورس انرژی تابلوی برق تجدیدپذیر ایجاد و امکان تهاتر برق با صنایع فراهم گشته است. همینطور امکان ایجاد نیروگاه های برق تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی با امکان صادرات آن و امکان فروش برق با رمزارز فراهم گشته است.
تسهیلات با نرخ ترجیحی تبصره ۱۸ قانون بودجه هم مشمول متقاضیان راه اندازی انرژی های تجدیدپذیر شده است. وی خاطرنشان کرد: امیدواریم مجموع این تدابیر اتخاذ شده در کنار برخی مذاکرات با سرمایه گذاران خارجی جهت استفاده از فرصت پهنه سرزمینی ما در ساخت نیروگاه خورشیدی، بتوان کمبودهای کشور در حوزه انرژی را جبران کرد. ضمن این که برای کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت های هیدروکربنی هم مؤثر است.

منبع: