انتشار داده های آزمون کارآموزی وکالت برای نخستین بار

به گزارش اجاره، یک کارشناس حقوقی از انتشار داده های آزمون وکالت بعد از مدت ها پیگیری آگاهی داد و اظهار داشت: از ۸۶ هزار و ۴۴۲ نفری که در آزمون شرکت کرده بودند، ۱۴ هزار و ۲۹۱ نفر مجاز شدند.

حامد دهقان در گفت و گو با مهر با اعلان اینکه برای نخستین بار داده های آزمون وکالت انتشار یافت، اظهار داشت: بعد از رفع انحصار از آزمون وکالت قرار شد افرادی که ۷۰ درصد میانگین یک درصد بالاترین نمرات کسب شده را گرفتن کنند به عنوان کارآموز وکالت آغاز به کار کنند.
وی اضافه کرد: تصویب قانون مذکور موجب اعتراض تعدادی از ذی نفعان همچون وکلای دادگستری شد برای اینکه آنها معتقد بودند که قانون مذکور باعث شده افرادی که صلاحیت علمی ندارند جذب شوند. همین طور تعدادی از وکلای دادگستری در رسانه ملی و مطبوعات مدعی شدند افرادی با تراز نمره ۲ یا ۳ یا ۴ جذب شده اند.
این کارشناس حقوقی با اشاره به انتشار داده های آزمون کارآموزی وکالت برای اولین بار اشاره کرد: پروسه دسترسی به داده های آزمون خیلی مشکل و پیچیده بود برای اینکه سازمان سنجش، مرکز وکلا و کانون وکلا از انتشار این داده ها تحت عنوان ممنوعیت انتشار اطلاعات شخصی و رعایت حریم خصوصی امتناع می کردند.
دهقان با اعلان اینکه مکاتبات مختلفی جهت انتشار داده های آزمون کارآموزی وکالت انجام شده است، اشاره کرد: پس از آن که سازمان سنجش همکاریهای لازم جهت انتشار داده های آزمون کارآموزی وکالت را نداشت، نسبت به طرح مساله در کمیسیون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام و عاقبت قرار شد تا این داده ها منتشر شود. لازم به ذکر است در درخواست های عنوان شده فقط دریافت نمرات، تعداد شرکت کنندگان، انصرافی ها و سهمیه ای ها، ترازها و … مدنظر بود بدین سبب ارائه این آمار مغایر با رعایت حریم و اطلاعات شخصی افراد نبود.
وی اظهار داشت: برمبنای آمار انتشار یافته در آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۴۰۲، ۱۰۳ هزار و ۲۷۳ نفر ثبت نام کرده که در روز آزمون ۱۶ هزار و ۸۳۱ نفر غایب و ۸۶ هزار و ۴۴۲ نفر در آزمون شرکت کرده اند که از این تعداد ۱۴ هزار و ۲۹۱ نفر مجاز شده اند.
این کارشناس حقوقی اضافه کرد: بیشترین نمره کل ۱۲ هزار و ۲۲۸، کمترین نمره کل منفی هزار و ۸۴۱، نمره حدنصاب سهمیه آزاد ۶ هزار و ۶۴۸، نمره حد نصاب ایثارگر ۵ هزار و ۶۹۸، تعداد مجاز شده ها با سهمیه آزاد ۱۲ هزار و ۶۰۱، تعداد مجاز شده ها با سهمیه ایثارگری ۲ هزار و ۱۸۵ نفر بوده است.
دهقان با اعلان اینکه بالاترین تراز در آزمون وکالت ۱۵ هزار است و فقط یک نفر موفق به گرفتن تراز بالاتر از ۱۲ هزار شده است، اشاره کرد: در این آزمون، ۱۳۵ نفر نمره بین ۱۰ هزار تا ۱۰ هزار و ۹۹۹، ۱۶ نفر نمره بین ۱۱ هزار تا ۱۱ هزار و ۹۹۹ دریافت کرده اند و بیشترین تعداد پذیرفته شدگان در ردیف نمره های ۶ هزار تا ۹ هزار بوده اند.
وی اشاره کرد: تحلیل داده های آزمون کارآموزی وکالت سال ۱۴۰۲ نشان میدهد که این آزمون یا از سطح بسیار بالایی برخوردار بوده و یا این که سوالات طرح شده از استانداردهای مطلوبی برخوردار نبوده برای اینکه فقط یک نفر از شرکت کنندگان موفق به گرفتن نمره بالاتر از ۱۲ هزار شده است.

منبع: