فرماندار: جشنواره ملی انار آبان ماه امسال در ساوه

به گزارش اجاره، مرکزی فرماندار ساوه اظهار داشت: جشنواره و نمایشگاه ملی انار ۱۱ و ۱۲ آبان ماه سالجاری به مدت دو روز در این شهرستان انجام خواهد شد.

مهدی الیاسی پنجشنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۱ در جلسه هماهنگی برگزاری همایش و جشنواره ملی انار در ساوه اظهار داشت: این جشنواره مقرر است در مسجد جامع ساوه که نماد معرفی تاریخ هزار ساله این شهرستان و شاهکار معماری اصیل ایرانی است اجرا شود تا علاوه بر معرفی انار به عنوان محصول شاخص ساوه، ظرفیت های تاریخی و گردشگری به شرکت کنندگان در جشنواره شناسانده شود.

وی با اشاره به اینکه ساوه با محصول انار در جهان شناخته می شود، اشاره کرد: متاسفانه پروسه برگزاری سالانه جشنواره انار در قطب تولید این محصول که آوازه جهانی دارد چندسالی است متوقف شده و برخی نقاط دیگر کشور پیشتازی کرده و مبادرت به برگزاری جشنواره انار کردند.

فرماندار ساوه افزود: با پیگیری های انجام شده قرار شد که باتوجه به عجین بودن نام ساوه با انار امسال این جشنواره و آن هم برای نخستین بار در سطح ملی اجرا شود.

وی با تأکید بر این که در برگزاری این رخداد ملی باید از همه ظرفیت های شهرستان در هرچه باشکوهتر برگزار شدن جشنواره استفاده کرد، اظهار داشت: ساوه دارای مزیت صنعتی، کشاورزی، گردشگری و تاریخی است و باید به شکلی برنامه ریزی شود که توانمندی های این شهرستان در حاشیه برگزاری جشنواره به بازدیدکنندگان معرفی شود.

الیاسی خواهان حضور شرکت کنندگان درجشنواره در روستاهای انار خیز ساوه شد و اضافه کرد: علاوه بر عرضه محصول انار و فرآورده های آن در نمایشگاه باید سازوکاری فراهم گردد تا شرکت کنندگان در روستاهای انار خیز حضور یافته و ضمن بازدید از باغات انار از نزدیک در جریان پروسه تولید انار و فرآورده های آن قرار گیرند و شور و نشاط به همراه داشته باشد.

شهردار ساوه نیز اظهار داشت: برگزاری جشنواره ملی انار سبب برندسازی برای ساوه به عنوان قطب تولید محصول انار و شهر یاقوت های سرخ خواهد شد.

امیررضا یوسفیان اضافه کرد: شناساندن و معرفی ساوه با ظرفیت ها و توانمندی های بالا سبب توسعه و پیشرفت می شود.

وی اظهار داشت: در سال های گذشته جشنواره های انار در نقاطی از کشور برگزار می شد که در تولید انار حرفی برای گفتن ندارند در حالی که قطب تولید انار جهان در برگزاری جشنواره و نمایشگاه محروم بود.

شهردار ساوه اظهار داشت: حضور بخش خصوصی و تجارت خارجی با حضور سفرای کشورهای دیگر و تجار و بازرگانان در این جشنواره منجر به هم اندیشی برای بهره گیری از فرصت ها خواهد شد.

دبیر اتاق تعاون ساوه نیز به تشکیل کارگروه های تخصصی جشنواره اشاره نمود و اظهار داشت: تشکیل کارگروه علمی با مشارکت جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی بمنظور نگاه تخصصی و علمی به برگزاری جشنواره با اهمیت ترین و اصلی ترین کارگروه است که کار تحقیقاتی و پژوهشی در تولید محصول انار انجام خواهد داد.

محمدمسعود داوری اضافه کرد: تشکیل کارگروه تخصصی اقتصادی و تجاری با مدیریت اتاق تجاری برای دعوت از سرمایه گذاران، گردشگران و تجار، کارگروه زیربنایی با مدیریت شهرداری برای تامین زیرساخت های برگزاری جشنواره، کارگروه گردشگری با مدیریت میراث فرهنگی و کارگروه فرهنگی با مدیریت اداره ارشاد و سپاه همچون کارگروههای جشنواره ملی انار است.

منبع: