عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: کشور نیازمند پارک علم و فناوری در حوزه پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن است

به گزارش اجاره، مرکزی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: کشور نیازمند ایجاد سه هزار پارک علم و فناوری در حوزه پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن است.
دکتر علی آقامحمدی ۱۸ اسفندماه در آیین افتتاح خط تولید مواد اولیه داروی استامینوفن در شرکت کیمیاگران در شهرک صنعتی شازند با اشاره به اینکه امروز نه فقط یک خط تولید بلکه یک کارخانه را افتتاح می نماییم چونکه همه تجهیزات و دستگاههای آن ساخت داخل است، اظهار داشت: امروز نفت به سر سفره مردم آمده است و در واقع این نفت به دارو تبدیل می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد.
وی اظهار نمود: امروز ۷ میلیون بشکه نفت و گاز در کشور مصرف می نماییم که حداقل ۵۰ درصد آن اضافی است و آلودگی ناشی از آنرا شاهدیم و استان مرکزی یکی از آلوده ترین استان ها در این حوزه است.
آقامحمدی بیان نمود: سالانه ۶۰۰ میلیون دلار واردات مواد موثره دارویی صورت می گیرد که عدد بزرگی است و امید است که امروز فعالیت این مجموعه صنعتی حرکتی متحولانه را رقم بزند.
وی با اشاره به اینکه قرار است که در پالایشگاه شازند “کُک” تولید شود، اضافه کرد: ککی که در این مجموعه تولید شود سالانه ۵۰۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی به همراه خواهد داشت ولی امروز واردکننده هستیم. البته قدم اول در این حوزه در بندرعباس برداشته شده و عملیات اجرایی تولید کک در این منطقه شروع شد.
آقامحمدی بیان نمود: باید سه هزار پارک برای پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن ایجاد شود و باید ضمن جانمایی این پارکها، این ظرفیت ها برای کار اصولی مورد هدایت قرار گیرند و از هزینه های هنگفت اجتناب کرد. جایی در جهان نیست که هزینه بسیاری خرج ساختمان شود، اما در ایران هزینه در این حوزه بسیار است و در مقابل، در جاده ها یک مبلمان جاده ای نداریم در حالیکه میتوان کاروانسراهای علمی راه اندازی نمود و با الحاق آنها به روستاها، این مناطق در یک رشته فعال شوند.
وی ضمن اشاره به این که در زمینه تولید انسولین، امروز، آلمان در داخل کشورش مبادرت به تولید می کند، عقل حکم می کند که آنرا تقویت نماییم یا به سمت واردات برویم؟ چطور در مورد اضطراری کرونا توانستیم پیش برویم، بطور قطع در این عرصه هم میتوان باقدرت وارد شد و راه را باز کرد، امروز ۱۲۰۰ متخصص هوش مصنوعی در یک شرکت فعالند و باید از این ظرفیت مهیا بهره برد.
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تکیه بر این که باید تولید را تبدیل به زنجیره کرد، اظهار داشت: در تهران قرار بر ساماندهی زنجیره تولیدات است. استان مرکزی بعنوان یک استان پایلوت تمام تولیدات خویش را زنجیره ای کند و زمینه های سرمایه گذاری را بشناسد و ارائه کند، در این صورت بطور قطع سرمایه گذاران راهی این استان می شوند هرچند که امروز شاهدیم سرمایه گذاران خارجی وارد این استان شده اند و بطور قطع میتوان این اقدام را در کشور اجرایی کرد.
وی با تکیه بر این که ما مسؤلان باید فرش زیر پای مردم باشیم، اظهار داشت: ۲۵ سال وقت داریم و بعد از آن دوران جوانی کشور تمام می شود و به دوران سالمندی می رسیم، امروز باید شب و روز بدویم، باید امروز تحول در حوزه ورزش، سلامت و تغذیه صورت گیرد و استان مرکزی که استانی کامل به حساب می آید، باید ورود کند. باید محور کار را مردم قرار داده و نگاه ویژه ای به مناطق محروم و روستاها داشته باشیم.