وزیر اقتصاد: بخشنامه یکباره ادارات در عرصه تجارت ساماندهی می شود

به گزارش اجاره، وزیر اقتصاد و دارایی اظهار داشت: دولت مصمم به ساماندهی بخشنامه یکباره ادارات در عرصه تجارت است.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، سیداحسان خاندوزی ظهر سه شنبه در مراسم شروع عملیات اجرائی منطقه اقتصادی سرو با اشاره به وجود بخشنامه های یکباره برخی ادارات در عرصه تجارت طی سالهای قبل اظهار داشت: دولت با دستور رییس جمهور و همراهی مجلس، مصمم به ساماندهی این وضعیت است و این امر را با قدرت پیگیری می کند.
وی با اعلان اینکه ما در عرصه تجارت شاهد بوده ایم که هر روز فعالان اقتصادی با یک ابلاغیه غافلگیر می شدند و این مساله در بعضی موارد به سلیقه دستگاه های اجرائی نیز مرتبط بود، اظهار داشت: تمام تلاش دولت بر این بود که بتوانیم در این زمینه قاعده جایگزین سلیقه شده و همه چیز در نظام ضابطه مند و اطلاعات پیشینی یکسان اجرائی شود.
خاندوزی با اشاره به تاکید رییس جمهور بر این امر اظهار داشت: مجلس هم قانون خوب در این خصوص تصویب کرد و ما نیز بخشنامه اجرائی این قانون را مصوب کرده ایم که از هفته آتی اجرائی می شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: این امر در جلوگیری از بخشنامه های یکباره دستگاه های اجرائی و به هم زدن نظم کار تجار، اتفاق مبارک و مهمی است و می توان نظام مقررات زدایی اقتصادی کشور را به قبل و بعد این دوره تقسیم کرد.
خاندوزی اظهار داشت: دولت در این خصوص محکم ایستاده است و تلاش می کند با اجرای این قانون، چشم انداز پیش بینی پذیری اقتصاد را در عمل هم محقق کند.
وی اضافه کرد: البته دولت سیزدهم امسال اقدامات بهادار ای در این خصوص انجام داده و در ۱۰ ماهه امسال، میزان بخشنامه های حوزه تجاری کشور نسبت به ۱۰ ماهه سال قبل نصف شده ولی این رقم نیز باز زیاد است.
خاندوزی افزود: ما باید کاری نماییم که در مقابل فشار و تحریم خارجی بستری فراهم گردد تا فعال اقتصادی ما از داخل دلگرم باشد و واژه تحریم داخلی را دیگر به کار نبرد.
رونمایی از اطلس سرمایه گذاری در کشور
وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اتفاق مهم دیگری که در امتداد ارتقای فاکتورهای اقتصادی خصوصاً در عرصه سرمایه گذاری به همت دولت سیزدهم شکل گرفته، رونمایی از اطلس سرمایه گذاری با نگاه به ظرفیتهای سرمایه گذاری در هر نقطه از کشور است.
خاندوزی افزود: خیلی از سرمایه گذاران کشور در انتخاب بهینه محل سرمایه گذاری تقاضا داشتند ولی پاسخی در این خصوص وجود نداشت که با تهیه این اطلس، این مشکل می تواند برطرف شود.
وی اظهار داشت: امیدواریم با اجرای این اطلس، در کوتاهترین زمان ممکن اطلاعات لازم را در اختیار سرمایه گذار قرار گیرد تا زمینه ارتقای فاکتورهای این بخش در همه نقاط کشور برقرار شود.
خاندوزی در بخش دیگری، آذربایجان غربی را یکی از استانهای مهم در عرصه تجارت بین الملل ایران عنوان نمود و اضافه کرد: این استان به جهت نقطه اتصال های گوناگون و راهبردی در عرصه گمرکی مثال زدنی است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: امیدواریم ما سال های آتی شاهد این باشیم که سکوی پرتاب کالاهای صادراتی کشور بر بستر آذربایجان غربی شکل بگیرد که این امر باتوجه به ظرفیت این منطقه قابل تحقق است.
وی افزود: نقطه های اتصال گوناگون راهبردی در این استان، وجود منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور و از سال بعد منطقه ویژه اقتصادی سرو مزیت های این استان هستند که می توانند آنرا به بزرگترین پایانه صادراتی کشور و قلب تپنده اقتصادی بدل کند.
خاندوزی از تقویت تشریفات گمرکی و افزایش مدت زمان قانونی اعلام متروکه کردن کالا از ۳ به ۵ ماه برای جلوگیری از ضرر فعالان اقتصادی که موفق به دریافت ارز نمی شوند آگاهی داد و اظهار داشت: چرا باید بخاطر کندی کار بانک مرکزی فعال اقتصادی تاوان بدهد.
ایجاد مسیر سبز برای فعالان اقتصادی خوش حساب مالیاتی
وی از ایجاد مسیر سبز برای فعالان اقتصادی خوش حساب مالیاتی هم خبرداد و اظهار داشت: این دسته از فعالان اقتصادی از حداکثر زمان تقسیط بدهی مالیاتی بهره مند خواهند شد.
وزیر اقتصاد و دارایی نبود بانک در کشورهای همسایه را با اهمیت ترین مشکل برگشت ارز صادرکنندگان دانست و تصریح کرد: به بانک ملی دستور دادیم تا بعد از کسب مجوز از بانک مرکزی نسبت به اقدام شعبه بانکی در اقلیم کردستان عراق و سوریه اقدام نماید.
وی از بی انضباطی مقرارتی دستگاه های دولتی به عنوان بزرگترین مشکل فعالان اقتصادی نام برد و اشاره کرد: از این به بعد مصوب کردیم که بخشنامه های و دستورالعمل ها باید ۱ تا ۳ ماه قبل اجرا در تارنمای درگاه قوانین و مقررات کشور به اطلاع فعالان اقتصادی برسد در غیر این صورت اجازه اجرائی نخواهد داشت
وزیر اقتصاد و دارایی اضافه کرد: هیچکس حق ندارد با صدور دستورالعمل و بخشنامه های خلق الساعه برنامه ریزی کسب وکار فعالان اقتصادی را برهم بزند.
خاندوزی همین طور بر حل مشکلات فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان در امتداد افزایش صادرات و ارزش افزوده این بخش تاکید نمود.