دژپسند: ثبات در بازار ارز به وجود آمده است، امیدواریم روند کاهشی ادامه یابد

به گزارش اجاره وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در بازار ارز وضعیت باثباتی به وجود آمده است، اظهار داشت: امیدواریم روند کاهشی نرخ ادامه یابد.

به گزارش اجاره به نقل از مهر، فرهاد دژپسند امشب در حاشیه جلسه تخصصی فین تک، در جمع خبرنگاران درباب نرخ ارز، گفت: خوشبختانه با سیاست هایی که از مدتها قبل اتخاذ شده تلاش شده عوامل مخل تقاضا محدود شود و عوامل توسعه دهنده عرضه ارز تقویت شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: همین طور با ثباتی که در حوزه سیاسی و اجتماعی داریم و با تدابیری که برای بازگشت ارز به داخل کشور اتخاذ شده و همراهی صادرکنندگان در این بخش، هم از نظر عرضه ارز شاهد فزونی بودیم و هم در بخش تقاضا، تقاضاهای غیرطبیعی کنترل شده است و بازار ارز وضعیت باثباتی پیدا کرده است.
وی اشاره کرد: روند کاهشی امیدواریم ادامه یابد.
دژپسند درباب میزان بازگشت ارز به کشور نیز اظهار داشت: یک روزی از صادرکنندگان خواهش می کردیم که ارز را برگردانند اما خوشبختانه هم اکنون صادرکنندگان همراهی خوبی دارند.
دژپسند در پاسخ به سوالی در خصوص حواشی به وجود آمده حول محور سازمان خصوصی سازی و تاثیر این مسائل بر تداوم روند واگذاری های بزرگ، اظهار داشت: برنامه دولت درباره واگذاری های بزرگ تغییر نخواهد کرد و برنامه های خودرا در این عرصه بطور جدی پیگیری می نماییم. ضمن اینکه می دانیم اینگونه رفتارها روی انگیزه دیگران اثر می گذارد چونکه موجب تضعیف اراده دیگران خواهد شد اما ما این راه را ادامه خواهیم داد. تاکید داریم اصل واگذاری ها ادامه پیدا کند.
وی همین طور درباره بازداشت رئیس سابق سازمان خصوصی سازی و مسائل مطرح شده پیرامون واگذاری کارخانه های دشت مغان و ایران ایرتور اظهار نمود: من خوب یا بد بودن واگذاری ها را از جنبه رعایت مقررات نگاه می کنم. اینکه آیا در تعیین قیمت یا تعیین برنده مقررات رعایت شده است یا نه اگر قوانین رعایت شده باشد اما نتیجه مطلوب نباشد، نمی توانیم به واگذاری ها ایراد بگیریم.
وزیر اقتصاد با اشاره به برخی حواشی درباره قیمت پایین در واگذاری ها افزود: بسیاری برای تسهیل خصوصی سازی نمونه هایی از واگذاری ها در آلمان شرقی را مثال می زنند که یک کارخانه را به قیمت یک مارک (مبلغی بسیار پایین) فروختند، با این استدلال که برای افزایش کارایی، واگذاری لازم است.
دژپسند افزود: در واگذاری ها بخشنامه تعیین قیمت پایه و مزایده رعایت شده است و من بعنوان یک مقام مسئول این واگذاری ها را درست ارزیابی می کنم. امکان دارد خریدار یا قیمت تعیین شده باب میل کسی نباشد اما همین که مقررات رعایت شده باشد، کفایت می کند.
وی درباره واگذاری ایران ایرتور اشاره کرد: بعد از برگزاری مزایده در مرحله اول این شرکت واگذار شد اما خریدار نسبت به پرداخت حقوق دولت ناتوان بود و بر طبق قرارداد، سازمان خصوصی سازی وکالت داشت تا سوژه معامله را باردیگر به فروش بگذارد؛ بدین سبب این واگذاری باردیگر به مزایده گذاشته شد و بعد با تعیین قیمت باردیگر به فروش رسید.
وزیر اقتصاد درباره واگذاری های معروف به «دشت مغان» نیز افزود: این کارخانه به مزایده گذاشته شد و سه نفر قیمت دادند اما «اهلیت» خریدار اول بنا به مشکلاتی رد شد و رسما توسط نهادهای مسئول ابطال و به خریدار دوم با قیمتی که خریدار اول خریده بود واگذار شد. هم اکنون از آن منطقه نیز طوماری وجود دارد که اهالی آنجا از این تغییرات تشکر کرده اند.

منبع: